نیوز سیتی!
10 آذر 1401 - 14:45

شناسایی مراکز زون خطر حوادث طبیعی در مازندران

ساری- مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به این که ۳۰ درصد مخاطرات جوی کشور در استان رخ می دهد، از شناسایی مراکز زون خطر حوادث طبیعی در استان خبر داد.

سیدمحمدرضا رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، سیل، رگبار شدید، طوفان، باران‌های سنگین را از جمله حوادث طبیعی استان بیان کرد و گفت: ۳۰ درصد مخاطرات جوی کشور در استان رخ می‌دهد و در این بخش رتبه سوم را دارا هستیم.

وی با اظهار اینکه گرمایش جهانی سبب توزیع و پراکنش نامناسب بارش‌ها شده است، افزود: به عنوان نمونه در یک شبانه روز در رامسر بیش از ۵۰۰ میلی متر بارندگی داشتیم.

وی با اشاره به انجام مطالعات برای شناسایی مراکز و زون خطر حوادث طبیعی در استان یادآور شد: بارندگی سال ۹۷ در دوره ۱۵ ساله در استان بی سابقه بود که منجر به بروز خسارت‌هایی شده است.

رضوی ادامه داد: وضعیت خشکسالی در شرق استان هر سال بدتر می‌شود و این بحران زنده منابع آبی را نابود می‌کند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه دستگاه‌های نوینی برای پیش بینی و پیش یابی مخاطرات دارا هستیم، گفت: قطعیت هواشناسی در همه جای دنیا یک مسئله به شمار می‌رود و در حال حاضر با تجهیزات نوین، پیش بینی‌های چندروزه هواشناسی صورت می‌گیرد.

وی چالش‌های اساسی مازندران را ناشی از خسارت سیلاب، ساخت وساز بی رویه در حاشیه رودخانه‌ها، شخم غیراصولی اراضی کوهستانی و تخریب پوشش گیاهی اعلام کرد.

رضوی با اشاره به نفوذ سامانه بارشی و سرد در استان گفت: این سامانه تا پایان هفته بعد در استان وجود دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 891628

مهمترین اخبار ایران و جهان: