نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 12:25

فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت مورد غفلت قرار گرفته است

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: یک سال از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد، اما هنوز ما تبلیغات لازم را نمی‌بینیم و فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: رئیس‌جمهور با وجود مشغله‌های بسیار، به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توجه دارد و در این راستا به ۳ موضوع مسکن، اشتغال و حمایت از جوانی جمعیت رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳ جلسه ستاد ملی جمعیت با حدود ۳۲ مصوبه برگزار شده است، اظهار داشت: تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده یک سیاست حیاتی برای آینده بلندمدت کشورمان است.

دبیر ستاد ملی جمعیت تصریح کرد: در کنار موضوعات قانونی، به فرهنگ‌سازی هم باید توجه شود که موضوع فرهنگ‌سازی بحثی نیست که یک شبه بتوان به آن دست یافت. اگر قانون مربوط به جمعیت به درستی اجرا شود اما نتیجه مورد نظر به دست نیاید، ما زمان کافی برای افزایش جمعیت نداریم چرا که پنجره جمعیتی ما در حال بسته شدن است.

وی با بیان اینکه موضوع فرهنگ‌سازی برای اجرای قانون مذکور مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: نرخ باروری در سال ۱۳۹۰، ۱.۷۹ بود که در سال ۱۴۰۰ نرخ باروری به ۱.۶۵ رسید. نرخ سالمندی ۸.۳ بود و اکنون به ۱۰.۵ رسیده است. این اعداد نشان می‌دهد که ما بحرانی را در حوزه ازدواج، طلاق و سالمندی پیش رو داریم که باید به آن توجه کنیم که علت تمام این موضوعات را باید در فرهنگ‌سازی جستجو کرد.

فروتن با بیان اینکه ما در فرهنگ سازی بسیار ضعیف عمل کردیم، گفت: یک سال از تصویب قانون مجلس می‌گذرد، اما هنوز ما تبلیغات لازم را در مراکز لازم نمی‌بینیم و وزارت ارشاد و رسانه ملی باید روی این موضوع کار کنند. اگر روی استحکام خانواده کار شود، فرزند صالح متولد می‌شود. متأسفانه اکنون هزینه مشاوره خانواده از جیب افراد پرداخت می‌شود که حتماً باید این موضوع تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 908172

مهمترین اخبار ایران و جهان: