نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 13:46

سفیر آمریکا: مبادله گازی ترکمنستان-آذربایجان از مسیر ایران ناقض تحریم‌ها نیست

سفیر آمریکا در ترکمنستان گفت: صادرات گاز از ترکمنستان به آذربایجان به صورت سوآپ از طریق ایران، ناقض تحریم‌های ضد ایرانی نیست. .

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، سفیر آمریکا در ترکمنستان گفت: صادرات گاز از ترکمنستان به آذربایجان به صورت سوآپ از طریق ایران، ناقض تحریم‌های ضد ایرانی نیست.

«متیو کلیمو»، سفیر آمریکا در ترکمنستان، این موضوع را در یک کنفرانس مطبوعاتی در عشق آباد اعلام کرد.

کلیمو خاطرنشان کرد: نگرش آمریکا نسبت به عرضه احتمالی گاز ترکمنستان به ترکیه از طریق ایران به عوامل بسیاری بستگی دارد که این توافق چگونه ساختاری خواهد داشت اما تاکید کرد که انتقال گاز به آذربایجان از طریق سوآپ از طریق ایران ناقض تحریم ها نیست.

سفیر آمریکا، تلاش های ترکمنستان برای تنوع بخشیدن به منابع نفت و گاز از جمله ساخت احتمالی خط لوله گاز ترانس خزر را مثبت ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: ساخت خط لوله گاز از طریق دریای خزر بسیار عاقلانه است و از نظر مهندسی مشکل بزرگی نیست. برای اجرای چنین پروژه‌ای باید محاسبات سیاسی و اقتصادی انجام شود و از سوی کشورهای منطقه خزر و اروپا نیز علاقه‌ای وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که روایت های مختلفی در مورد اینکه مصرف کننده نهایی گاز ترکمنستان به آذربایجان کیست وجود دارد. بر اساس نسخه رسمی، آذربایجان برای تامین نیاز داخلی از ترکمنستان گاز وارد می کند. با این حال، پیشنهادهایی مبنی بر صادرات مجدد گاز ترکمنستان به اروپا توسط آذربایجان وجود دارد.

این در حالی است که ترکمنستان در آغاز سال جاری گاز خود را به آذربایجان متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند، طرفین نتوانستند بر سر قیمت و حجم عرضه برای سال 2024 به توافق برسند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639672

مهمترین اخبار ایران و جهان: