نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 21:21

رئیس کل بانک مرکزی: طرح ریال برون مرزی در جهت رفع تعهد ارزی ایجاد می شود

رئیس کل بانک مرکزی در مشهد گفت: طرح ریال برون مرزی یا آف شور ماه‌های زیادی است که در بانک مرکزی در حال بررسی است و با اجرایی شدن آن درخواست صادرکنندگان برای صادرات ریالی به افغانستان یا عراق حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا فرزین در یکصد و یازدهمین شورای گفت و گو بخش خصوصی که امروز پنجشنبه ۷ دی در اتاق بازرگانی مشهدبرگزار شد اظهار کرد: آن چیزی که ما امروز در بانک مرکزی به عنوان سیاست پولی در کشور دنبال می کنیم، آن است که اقتصاد را به سمتی ببریم تا متغیر های اقتصادی برای فعالان پیش بینی پذیر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مقررات طرح ریال برون مرزی در بانک مرکزی تدوین شده و تاکنون یک یا دو بانکی اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند و بزودی در کل بانک‌های کشور عملیاتی خواهد شد.

فرزین یادآوری شد: حاکمیت ریالی در مبادلات کشور  از دیگر سیاست های دیگر بود که باید باارزش شود. ما تلاش کردیم شناوری نرخ ارز را ایجاد کنیم و در صورت لزوم تخصیص ارز را در بخش های مورد نیاز افزایش دهیم.

وی افزود: آزاد سازی منابع بلوکه شده ارزی در بسیاری از کشور ها تحقق یافت که یکی از دلایل آرامش در بازار بود. در زمینه اسکناس هم به یک آرامش رسیدیم و ساماندهی خوبی در صرافی ها ایجاد کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون در مورد تجارت خارجی به یک ثبات رسیدیم و منابع ارزی رو به افزایش است تلاش است برای سال آینده هم این سیاست را پیاده کنیم. حاکمیت ریالی برای ما اهمیت دارد که باید پول رایج کشور حاکم بر مبادلات داخلی ما باشد.

فرزین با اشاره به ظرفیت بالای خراسان رضوی در جذب سرمایه گذاران خارجی گفت: توافقاتی در خصوص تسهیل شرایط برای جذب سرمایه گذار خارجی و نرخ آن در نشست مزبور با مسوولان خراسان رضوی انجام گرفت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619328

مهمترین اخبار ایران و جهان: