نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 09:30

آیا در سن بالا می‌توان ورزش شدید داشت؟

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: توصیه به فعالیت ورزشی به افراد مختلف جامعه براساس غربالگری صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، گلبول‌های سفید مهمترین بخش سیستم ایمنی بدن هستند که با عوامل میکروبی مبارزه می‌کنند؛ زمانی که یک فرد به طور مرتب ورزش می‌کند سرعت گردش خون و البته گلبول‌های سفید افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه سلول‌ها از ایمنی بیشتری برخوردار خواهند شد.

فصل، فصل سرما و هوا سرد است، اما این نباید بهانه‌ای برای ترک ورزش باشد. بررسی نشان می‌دهد؛ افرادی که به صورت مداوم ورزش و یا حتی پیاده‌روی ساده دارند نسبت به دیگران کم‌تر سرما می‌خوردند و افراد سالمند که ورزش می‌کنند نیز از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار هستند.

ورزش دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد، انعطاف‌پذیری و تراکم استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد و به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند. 

یک باور غلط در خصوص افراد مبتلا به آرتروز وجود دارد که ورزش برای آن‌ها خطرناک است، اما این طور نیست؛ واقعیت این است که باید به صورت اصولی ورزش کند.

انتخاب حرکات و ورزش مناسب بستگی به اولویت شخص، شدت و علائم بیماری و مشکلات اسکلتی و عضلانی دارد که باید در نظر گرفته شود.

مسعود نصیری کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی در این رابطه می‌گوید: توصیه به فعالیت ورزشی به افراد مختلف جامعه براساس غربالگری صورت می‌گیرد.

وی معتقد است؛ باید افراد مختلف جامعه را براساس اینکه بیماری‌های پرخطری داشته باشند یا جزء افراد سالم باشند، تقسیم‌بندی کرد. 

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی در کرمانشاه گفت: به طور کلی مردان بالای ۴۰ سال و زنان بالای ۵۰ سال، سالم که سابقه هیچگونه بیماری ندارند؛ وقتی قصد شروع فعالیت ورزشی شدید و خیلی شدید را دارند؛ حتما لازم است از پزشک خود مشورت بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع با تست ورزش میزان خطر سنجیده می‌شود که آیا این مرد بالای ۴۰ سال و این خانم بالای ۵۰ سال وارد فعالیت ورزشی شود و فعالیت ورزشی شدید را انجام دهد یا نه... 

نصیری از مزایای تست ورزشی سخن گفت و اضافه کرد: پزشک با تست ورزش و سنجیدن ضربان قلب، تغییرات نوار قلب و فشار خون تشخیص می‌دهد فرد فعالیت ورزشی انجام و ادامه دهد یا نه.

وی با اشاره به تأثیر فعالیت ورزشی منظم بر بیماران فشار خون نیز، گفت: در طول روز اگر پیاده‌روی ساده و تحرک داشته باشیم با بکارگیری عضله پایین تنه، میزان فشار خون کاهش می‌یابد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646572

مهمترین اخبار ایران و جهان: