نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 18:48

فجر۴۴| پیشرفت پروازی در فرودگاه‌های مازندران با پیروزی انقلاب اسلامی

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران گفت: طی ۳۰ و ۴۰ ساله پس از انقلاب می‌توان گفت یک فرودگاه جدید در این مکان احداث کردیم؛ چراکه زیرساخت‌ها و زیربناهای آن فرودگاه پاسخگوی نیازهای پروازهای مسافران نبود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سعدالله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران درباره دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی و اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه در مازندران، اظهار کرد: درحال حاضر سه فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری، شهدای نوشهر و شهدای رامسر در استان مازندران داریم.

وی افزود: خوشبختانه در مدت پس از انقلاب دستاوردهای خوبی در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی داشتیم و اکنون شاهد سه فرودگاه فعال که مردم درحال خدمات پروازی ارائه می‌دهد، هستیم.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران بیان کرد: فرودگاه شهدای ساری قبل از انقلاب اسلامی یکی از فرودگا‌ه‌های با کاربری تفریحی و کشاورزی بود و پس از انقلاب تصمیم بر این شد در مرکز استان فرودگاه فعال داشته باشیم.

وطن‌خواه ادامه داد: طی دو نوبت توسعه، باند پروازی فرودگاه به ۲هزار و ۷۰۰ متر طول افزایش پیدا کرد، به‌طوری‌که طی۳۰ و ۴۰ ساله پس از انقلاب می‌توان گفت یک فرودگاه جدید در این مکان احداث کردیم؛ چراکه زیرساخت‌ها و زیربناهای آن فرودگاه پاسخگوی نیازهای پروازهای مسافران نبود.

وی یادآور شد: درحال حاضر امکانات فرودگاه‌ها شامل ۱۲هزار مترمربع فضای ترمینالی، ساختمان تکنیکال بلاگ، برج مراقبت، سامانه‌های کمک ناوبری، مرکز ایستگاه آتش‌نشانی و ایمنی زمینی فرودگاه شهدای ساری، سامانه‌های سوئیچینگ برج مراقبت پروازی، رفع موانع پروازی و انتقال دکل‌های برق فشار قوی و متوسط حوزه ایمنی فرودگاه است.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با بیان اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان در ارتباط با فرودگاه‌های استان هزینه کردیم، تصریح کرد: بخش اعظم این اعتبار مربوط به فرودگاه شهدای ساری بوده است شامل خریداری زمین‌های زراعی، ابنیه و مستحدثات املاک فرودگاه در راستای طرح توسعه فرودگاه بوده است.

وطن‌خواه ادامه داد: همچنین در دولت مردمی سامانه کمک ناوبری نصب شد که در ایام‌الله دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: بلوار دسترسی به فرودگاه به جهت اینکه مسیر مطلوب بود، حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده و با رفع موانع پروازی توسط دیوار بتنی فرودگاه را احداث کردیم.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با اعلام اینکه بهسازی ساختمان‌های فرودگاه آغاز شد و کماکان درحال انجام است، گفت: پروژه بهسازی و نوسازی ترمینال پروازها درحال اتمام است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به اتمام برسد و در لیست پروژه‌های افتتاحی دهه فجر قرار گیرد. 

وطن‌خواه اظهار کرد: کاربری دو فرودگاه شهدای نوشهر و شهدای رامسر قبل از انقلاب تفریحی و آموزشی بود که با آغاز انقلاب با تدابیر دولت‌های مختلف روند توسعه خود را پیدا کرد.

وی یادآور شد: باند جدید ۲هزار و ۷۰۰ متری بتنی افتتاح شد دو طرح توسعه ترمینال با اعتبار ۹۰ میلیارد تومانی در دست انجام داریم.

وطن‌خواه یادآور شد: تجهیزات، توسعه شبکه‌های ای تی در هر سه فرودگاه و اجرای پروژه فیبر نوری با ۱۰هزار متر طول، پایش تصویری و تامین امنیت فیزیکی فرودگاه نیز از دیگر پروژه‌های درحال انجام است.

وی بیان کرد: طرح‌های جامع فرودگا‌ه‌های ساری، رامسر و نوشهر تهیه و به تصویب رسید که درواقع نقشه راه بوده و براساس آن در هر سه فرودگاه‌ اقدامات لازم درحال انجام است.

مدیرکل فرودگا‌ه‌های مازندران با اشاره به احداث و توسعه ترمینال به ۳هزار و ۲۰۰ متر در فرودگاه نوشهر، اضافه کرد: ایستگاه ایمنی و اتش‌نشانی، دکل‌های روشنایی نیز در طول سال‌های گذشته انجام شده و سامانه سوئیچینگ جدید برج مراقبت پروازی نیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وطن‌خواه بیان کرد: در مجموع در سه فرودگاه پروژه‌های توسعه خوبی داشتیم و امسال به جهت پروازی بیش از ۴هزار و ۹۰۰ پرواز و پذیرش ۵۸۰ هزار مسافر داشتیم که نشان می‌دهد خیلی باسرعت به شرایط قبل از کرونا برگشتیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای فرودگا‌ه‌های رامسر و نوشهر این بوده که این دو فرودگاه قطب پروازهای تفریحی و آموزشی در کشور است؛ به‌طوری‌که ۵۶ درصد پروازهای تفریحی و آموزشی در این دو فرودگاه‌ها انجام شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران اضافه کرد: سال‌گذشته ۹هزار پرواز و امسال بالغ بر ۱۷ تا ۱۸هزار پرواز برآورد ما در فرودگاه‌های نوشهر و رامسر است که برای ما رکورد خیلی خوبی محسوب می‌شود و هم در راستای گردشگری گام خوبی به شمار می‌رود.

وطن‌خواه گفت: در فرودگا‌ه‌های شمال کشور از مرداد ماه امسال ساعت پروازی فرودگاه از ۱۲ به ۱۸ ساعت ارتقا دادیم که زمینه توسعه پروازهای بیشتر را فراهم کرده است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس
شناسه خبر: 1003272

مهمترین اخبار ایران و جهان: