نیوز سیتی!
22 اردیبهشت 1402 - 14:13

اوراسیا مقصد صادرات محصولات کشاورزی اردبیل

پارس‌آباد- نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای حوزه اوراسیا بهترین مقصد صادرات محصولات کشاورزی استان اردبیل محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس جهانگیرزاده ظهر جمعه در همایش ملی «زنجیره ارزش و صادرات محصولات کشاورزی» در پارس‌آباد اظهار کرد: تنوع تولید محصولات کشاورزی را در منطقه مغان شاهد هستیم که بخش عظیمی از این محصولات به صورت خام به مناطق مختلف کشور و خارج حمل می‌شود.

وی تصریح کرد: ۲ بنگاه عظیم اقتصادی در این منطقه در سال‌های گذشته در روند توسعه خود دچار وقفه شده بودند که امیدواریم با حمایت مسئولان کشوری و استانی این ۲ مجموعه بتواند بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به تقویت جبهه تولید و افزایش ظرفیت صادرات اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی حضور اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور را در این رویداد مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: در هر چهار حوزه زنجیره ارزش، برندینگ، صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی ما در منطقه مغان به تحولی جدی و بر اساس علوم و فناوری‌های جدید نیاز داریم که امیدواریم با کمک و همراهی فعالان بخش خصوصی در این حوزه به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

جهانگیرزاده تولید چهار میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی را در شمال استان اردبیل یادآور شد و افزود: تولید این میزان محصول با ارقام ۴۰ گانه بازار هدفی را طلب می‌کند تا با صادرات این محصولات در یک فرآیند زنجیره ارزش و بسته‌بندی مناسب بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با دعوت از مجموعه‌های علمی و تخصصی در این حوزه تلاش بر این است تا یک مدل مناسب در عرصه تولید، بازاریابی و صادرات انجام شده و برخلاف سال‌های گذشته زمینه و بستر تحول در مغان فراهم آید.

جهانگیرزاده با انتقاد از حضور نیافتن مدیران امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی در این رویداد ملی اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید تدبیری مناسب در هر چهار حوزه مد نظر بیندیشد تا با راهکارهای مناسب بتوان تقویت صادرات و ارزش افزوده بیشتری را در مجموعه‌های تولیدی شمال استان شاهد بود.

وی خاک بی‌نظیر خطه مغان را یادآور شد و بیان کرد: این خاک جز چهار خاک حاصلخیز دنیا است که تا ۹ متر دارای عمق زراعی است و با بهره‌گیری از روش‌های مدرن می‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

جهانگیرزاده سهم استان اردبیل را از دستیابی به بازارهای جهانی بسیار اندک و ضعیف عنوان کرد و ادامه داد: کشورهای اوراسیا و عضو اکو می‌تواند مقصد صادرات محصولات کشاورزی استان اردبیل در دوره جدید باشد.

وی نمونه این محصولات را سیر با ارزش افزوده بسیار بالا اعلام کرد و گفت: در حالی که کشاورز ما هفت تا هشت هزار تومان سیر خود را در بازار به فروش می‌رساند، این محصول در کشور روسیه تا ۱۰۰ هزار تومان ارزش افزوده به همراه دارد که امیدواریم نسبت به فرآوری و صادرات با کیفیت سیر از منطقه مغان اقدامات لازم انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضرورت همراهی مراکز علمی و دانشگاهی را با مجموعه‌های تولیدی یادآور شد و افزود: مراکز دانشگاهی ما باید با نقد و انتقاد سازنده و به چالش کشیدن نقاط ضعف و کاستی در عرصه تولید به تقویت جبهه تولید و رشد این حوزه کمک کنند تا شاهد تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1206072

مهمترین اخبار ایران و جهان: