نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 09:07

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن در گنبدکاووس

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس گفت: نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن با حضور هنرمندان کشور از امروز تا 29 شهریورماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار می‌شود.

مریم آق‌آتابای صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن با حضور هنرمندان کشور از امروز تا ۲۹  شهریورماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار می‌شود.

رئیس  اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ هنرمند رشته سوزن‌دوزی ترکمن به جز رودوزی سنتی مانند رودوزی سنتی بلوچ و یا نقش‌دوزی در شهرستان گنبدکاووس فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: اولین کارگاه آموزشی و همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن از ۲۷ تا ۲۹ شهریور به صورت تئوری، عملی و علمی به همراه بازدید از جاذبه‌های گردشگری و هنرهای صنایع دستی شهرستان گنبدکاووس با حضور هنرمندان سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار می‌شود.

وی تصریح‌کرد: در این کارگاه آموزشی، کارگاه طراحی و نقوش (کارگاه تاباندن نخ و سیم‌کشی)، کارگاه سوزن‌دوزی،کارگاه سیاه‌دوزی و الوان دوزی،کارگاه سفیددوزی (سارچیان و آلاجا)، کارگاه دوخت کورتیکن و چنار به صورت علمی و حضوری برای ۴۰ نفر از هنرمندان سراسرکشور برگزار می‌شود و در پایان برگزاری کارگاه‌ها و آزمون،گواهینامه معتبر از فنی‌ و حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته، روستای مرزی «تنگلی» به عنوان روستای رشته سوزن‌دوزی که اکثریت مردم آن به این رشته هنری مشغول هستند، ثبت ملی شد که علاوه بر اینکه اکثریت مردم این روستا، این رشته هنری که ریشه در تاریخ هنر ترکمن دارد را فراموش نکردند، بخاطر داشتن شاخص‌هایی مانند قرارگرفتن در نزدیکی نوار مرز و مرز اینچه‌برون، ظرفیت‌های گردشگری مذهبی، حفظ آئین‌ها و باورها و اعتقادات توسط مردم روستا، قرارگرفتن در جوار منطقه آزاد اینچه‌برون، انتخاب شد و روستای سوزن‌دوزی در کشور معرفی شده‌ است.

وی وارد شدن چرخ‌های صنعتی و دیجتیال در زندگی مردم ایران زمین را مهمترین مشکل و چالش هنرهای دستی بیان کرد و افزود: ورود این چرخ‌های صنعتی و دیجیتال به زندگی مردم، باعث شده تا هنرهای دستی و با ظرافت به فراموشی سپرده شوند و مردم را به زندگی راحت عادت داده و تشویق کند.

آق‌آتابای گفت: در کنار برگزاری همایش و کارگاه آموزشی، تلاش داریم تا هنرمندان سراسر کشور را با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، مذهبی و آثار باستانی آشنا کنیم و ظرفیت‌های شهرستان گنبدکاووس را به آنها بشناسانیم.

وی بیان کرد: برگزاری مراسم آئینی مانند «رقص خنجر»، نگهداری و پرورش شتر و اسب توسط مردم ترکمن، مراسم آئینی عروسی این قوم و غیره را در قالب یک برنامه آئینی در بعد از ظهر روز ۲۸ شهریور ماه در مجموعه گردشگری زیتون شهابی انجام خواهیم داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس یادآورشد: حفظ و نشر آداب‌، سنن، باورها و رسوم اقوام مختلف به ویژه قوم ترکمن و تولید محتوا در این خصوص یکی دیگر از برنامه‌های ما است.

وی بیان کرد: شهرستان گنبدکاووس قطب صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان گلستان است و حرف اول را در این حوزه می‌زند.

پایان پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501928

مهمترین اخبار ایران و جهان: