نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 10:31

عزم قزاقستان برای توسعه سیستم انرژی با مشارکت چین

در دیدار نخست وزیر قزاقستان و معاون شرکت ملی واردات و صادرات ماشین آلات چین، توسعه سیستم یکپارچه انرژی در سراسر این کشور با مشارکت شرکت‌های چینی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان با «ژائو ژنگ شیانگ» معاون شرکت ملی واردات و صادرات ماشین آلات چین (CMC) دیدار کرد.

در این دیدار، توسعه سیستم برق‌رسانی در این کشور با مشارکت شرکت چینی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته اسماعیل‌اف، قزاقستان سال‌های آینده سیستم یکپارچه انرژی در سراسر کشور را تکمیل خواهد کرد و نیازهای اقتصادی و جمعیت به برق را تامین خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه، مفهوم توسعه صنعت برق با هدف تامین کامل نیازهای مردم به تصویب رسیده است. امروزه پروژه‌هایی در قزاقستان برای نوسازی نیروگاه‌های موجود در حال اجراست که راه اندازی بیش از ۱۷۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۲۷ را ممکن می‌سازد.

نخست وزیر قزاقستان گفت: دولت در نظر دارد بازسازی واحد نیروگاه شماره 1 را در اکیباستوز GRES-1 تکمیل کند که 500 مگاوات اضافی را در دوره پاییز و زمستان آینده تامین خواهد کرد. همچنین قرار است نیروگاه‌های حرارتی جدید در شهرهای کوکشتاو و سمی ساخته شود.

وی افزود: نوسازی شبکه ملی برق در حال انجام است. امسال در نظر دارند پروژه تقویت شبکه‌های برق منطقه انرژی غرب را تکمیل کنند.

اسماعیل‌اف گفت: شرکت چینی CMC در حال حاضر تجربه سرمایه گذاری در قزاقستان را دارد. ما از قصد این شرکت برای گسترش حضور خود از طریق مشارکت در پروژه‌های انرژی استقبال می‌کنیم.

شیانگ آمادگی شرکت ملی واردات و صادرات ماشین آلات چین را برای انجام پروژه‌های مشترک با شرایط سودمند متقابل و تقویت همکاری‌های موجود اعلام کرد.

وی گفت: گفت‌وگوهای مفصلی با شرکای خود انجام دادیم و از حمایت موسسات مالی خود بهره مند شدیم. این نشان دهنده علاقه بالای ما است. در صورت اجرای چنین پروژه‌هایی، ما با پیمانکاران و تامین کنندگان محلی قراردادهایی منعقد خواهیم کرد تا به توسعه اقتصاد قزاقستان کمک کنیم.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1463528

مهمترین اخبار ایران و جهان: