نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 09:28

ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به آغاز تنش مرزی متهم کرد

وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که نیروهای جمهوری آذربایجان دیروز شنبه به سمت پایگاه‌های ارمنستان در مناطق مرزی جنوب‌شرقی شلیک کردند، اما باکو می‌گوید این اطلاعات نادرست است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را متهم کرد که به سمت پایگاه‌های مرزی این کشور در روستای «نورابک» در استان گغارکونیک در جنوب‌شرقی ارمنستان و نزدیک به مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان شلیک کردند.

در بیانیه وزارت دفاع ارمنستان آمده است که «در تاریخ ۲ سپتامبر، بین ساعت ۱۶:۰۰ تا ۱۶:۱۰ بعد از ظهر، یگان های نیروهای مسلح آذربایجان از سلاح گرم به سمت پایگاه های رزمی ارمنستان در نزدیکی نورابک شلیک کردند.»

جمهوری آذربایجان این اتهامات را ردو اعلام کرده اطلاعات منتشرشده از طرف وزارت دفاع ارمنستان نادرست است.

روز جمعه، ایروان اعلام کرد که چهار سرباز ارتش ارمنستان در نتیجه تبادل آتش در مناطق مرزی کشته شدند و باکو هم گزارش داد که یک سرباز جمهوری آذربایجان زخمی شده است. وزارت دفاع ارمنستان بعداً تعداد کشته شدگان را به سه نفر تغییر داد.

چند سالی است که تیراندازی های گاه به گاه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ می دهد. درگیری دو کشور از چند دهه پیش بر سر مالکیت منطقه «قره‌باغ» آغاز شده که در سپتامبر ۲۰۲۰ شعله ور شد و بدترین تشدید تنش از دهه ۱۹۹۰ را رقم زد.

درگیری‌های نظامی جدید با انتشار اعلامیه آتش بس سه جانبه با میانجیگری روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ پایان یافت. این دو کشور متعلق به شوروی سابق با استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه موافقت کردند. آخرین تنش جدی بین دو کشور در سپتامبر ۲۰۲۲ اتفاق افتاد که کشته‌ها و زخمی‌های زیادی از دو طرف برجای گذاشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1482428

مهمترین اخبار ایران و جهان: