نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 08:59

برداشت گیاهان مرتعی در چهارمحال و بختیاری بدون مجوز ممنوع است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی مرتعی در استان بدون گرفتن مجوز از این اداره‌کل ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، اصغر احمدی گفت: برداشت گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی مرتعی در استان بدون گرفتن مجوز از این اداره‌کل ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه همه افراد اجازه برداشت گیاهان مرتعی را ندارند، افزود: مرتع‌داران بومی نیز در صورتی حق بهره‌برداری از مراتع را دارند که طرح مرتع‌داری آن‌ها به تصویب کمیته فنی رسیده باشد و کارشناسان بر آن نظارت کنند. 

احمدی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در استان رویش دارد، اظهار کرد: از این تعداد، رویش ۳۷ گونه مختص به چهارمحال و بختیاری است. 

وی با اشاره به اینکه ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را در پی دارد، بیان داشت: برخی بهره‌برداران به دلیل کم‌اطلاعی به برداشت بی‌رویه و غیراصولی این گیاهان اقدام می‌کنند که این امر آسیب‌ جدی به مراتع وارد می‌کند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تخلف در برداشت، حمل و نقل و یا خرید و فروش غیرمجاز و بدون مجوز گیاهان مرتعی، مطابق مقررات محموله به‌عنوان کالای قاچاق تلقی شده و متخلفان از سوی یگان حفاظت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

احمدی مطرح کرد: ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی چهارمحال و بختیاری، نوع خاک، بارش، دمای هوا، مکان جغرافیایی و ارتفاعات شرایطی را پدید آورده که این استان را به یکی از مهمترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور تبدیل کرده است. 

گفتنی است، ۸۷ درصد از مساحت استان کوهستانی بوده و بنابر یافته‌های موجود تاکنون بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۴۰۰ گیاه جنبه دارویی، خوراکی و صنعتی داشته و ۳۷ گونه نیز آندمیک و خاص این منطقه است. 

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1161272

مهمترین اخبار ایران و جهان: