نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 00:33

اولین فرستاده اتحادیه اروپا برای منطقه خلیج فارس

یک رسانه‌ ایتالیایی گزارش داد، وزیر خارجه سابق این کشور به عنوان اولین فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای حوزه خلیج فارس منصوب شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه ایتالیایی «آنسا» به نقل از منابعی گزارش داد، «لوئیجی دی مایو»، وزیر امور خارجه سابق ایتالیا و رهبر سابق حزب «جنبش پنج ستاره» به عنوان اولین فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای کشورهای منطقه خلیج فارس منصوب شده است.

به نوشته این روزنامه ایتالیایی، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست امور خارجه و امنیت اتحادیه اروپا، با ارسال نامه‌ای به 27 کشور عضو این اتحادیه، از انتصاب دی مایو در این سمت خبر داده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بورل در ژوئیه 2022 طرح تشکیل پست فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای منطقه خلیج فارس را مطرح ساخت. بورل استدلال کرد که اتحادیه اروپا به دلیل تصمیمش برای کاستن از وابستگی به صادرات انرژی روسیه نیاز به حفظ ارتباطات نزدیک با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و از اعضای این اتحادیه خواست کاندیداهایشان را برای این پست جدید معرفی کنند.

روزنامه آنسا نوشت، دی مایو قرار است از اول ژوئن 2023 (11 خرداد 1402) تا 28 فوریه 2025 (10 اسفند 1403) برای یک دوره اولیه 21 ماهه در این سمت کار کند.

بورل در نامه خود نوشت: «من بعد از ملاحظه دقیق لوئیجی دی مایو را مناسب ترین کاندیدای این پست یافتم. لوئیجی دی مایو به عنوان وزیر امور خارجه سابق ایالیا ویژگی‌های سیاسی لازم در سطح بین‌المللی برای این نقش را دارا است.»

دی مایو از سپتامبر 2019 تا اکتبر سال گذشته میلادی در سمت وزیر امور خارجه ایتالیا قرار داشت.

او در ژوئن 2022 اعلام کرد، به دلیل اختلافاتش با رهبران حزب جنبش پنج ستاره بر سر بحران اوکراین تصمیم به ترک این حزب گرفته است.

ایتالیا نیز هم راستا با دیگر متحدان غربی اوکراین حمایت تسلیحاتی و دیگر حمایت‌ها از کی‌یف در تقابل با روسیه را ادامه داده است. «جورجیا ملونی»، نخست وزیر ایتالیا اواخر ماه فوریه قصد کشورش برای ارسال دو سامانه ضدهوایی جدید برای اوکراین را اعلام کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1166072

مهمترین اخبار ایران و جهان: