نیوز سیتی!
07 دی 1401 - 17:20

ادامه نقایص جنگنده پر ادعای «اف-35»؛ زمین‌گیر شدن در ارتش آمریکا

پنتاگون شماری از جنگنده‌های گرانقیمت «اف-35» نیروی هوایی این کشور را به دلیل نقص فنی زمین‌گیر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز چهارشنبه شماری از جنگنده‌های گرانقیمت نیروی هوایی این کشور را به دلیل نقص فنی زمین‌گیر کرد.

به گزارش وبگاه «دیفنس نیوز»، این اقدام در واکنش به سانحه دو هفته پیش که در آن یک جنگنده «اف-۳۵» در باند پایگاه هوایی تگزاس سقوط کرد و خلبان آن به بیرون پرتاب شد، صورت گرفته است.

سقوط پرهزینه‌ترین هواپیمای جنگی آمریکا در حالی انجام شده که اواخر تیرماه زمین گیر شدن جنگنده اف-۳۵ در آمریکا خبرساز شده بود. بر همین اساس، شبکه «بلومبرگ» در گزارشی هشدار داده بود که کمبود قطعات یدکی ممکن است برخی از جنگنده‌های اف-۳۵ را زمین‌گیر کند.

دیوان محاسبات آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که ظرفیت ناکافی انبار تعمیر و نگهداری که منجر به کمبود موتورهای فعال می‌شود، جنگنده‌های اف-۳۵ را بیشتر و برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار زمین‌گیر کرده است.

بر اساس این گزارش، شماری از جنگنده‌های اف-۳۵ که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پرخطر تشخیص داده شدند، دستکم تا ژانویه زمین‌گیر هستند.

در همین حال، رسانه‌های صهیونیستی یکشنبه گزارش کردند که نیروی هوایی رژیم اسرائیل ۱۱ فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ خود را به دلیل این حادثه زمین گیر کرده و آن‌ها بررسی  ایمنی خواهند شد. نیروی هوایی رژیم موقت صهیونیستی روز یکشنبه از زمین گیر شدن شماری از جنگنده‌های «اف-۳۵» خود خبر داد.

شرکت «لاکهید مارتین» سازنده جنگنده اف-۳۵ اعلام کرده که تاکنون بیش از ۸۷۵ فروند از این نوع جنگنده را به ارتش ایالات متحده و کشورهای متحد و دوست  تحویل داده است. این جنگنده در حال حاضر در دو نوع تولید می‌شود. یکی از نمونه‌های این جنگنده قابلیت برخاستن به شکل عمودی را دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 941015

مهمترین اخبار ایران و جهان: