نیوز سیتی!
05 مهر 1402 - 10:20

هشدار درباره تعطیل شدن دولت آمریکا

تعطیلی دولت آمریکا، آن هم در آستانه چهارمین سال فعالیت بایدن در کاخ سفید می‌تواند به‌معنای از دست رفتن مشاغل زیادی در این کشور باشد و آمار خوب دولت بایدن در ایجاد شغل را زیر سوال ببرد.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - وطن امروز نوشت: دولت آمریکا در صورتی که نتواند نظر جمهوری‌خواهان برای دریافت بودجه بیشتر و افزایش میزان کسری بودجه دولت را تا روز 30 سپتامبر (8 مهر) جلب کند، از روز یکشنبه نهم مهرماه تعطیل خواهد شد. 

تعطیلی دولت آمریکا، آن هم در آستانه چهارمین سال فعالیت بایدن در کاخ سفید می‌تواند به‌معنای از دست رفتن مشاغل زیادی در این کشور باشد و آمار خوب دولت بایدن در ایجاد شغل را زیر سوال ببرد. دولت بایدن تلاش دارد با جلب نظر جمهوری‌خواهان جلوی تعطیلی دولتش را بگیرد. کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواه کنگره احتمالا می‌تواند به یکی از قربانیان اصلی این اختلاف بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تبدیل شود و در صورتی که نتواند تندروهای جمهوری‌خواه را به توافق با دموکرات‌ها برای ادامه یافتن فعالیت دولت تشویق کند، ممکن است جایگاه خود به‌ عنوان رئیس مجلس نمایندگان را از دست بدهد. مک‌کارتی در حالی تلاش دارد طرح‌های خود برای جلوگیری از تعطیلی دولت را با همکاران جمهوری‌خواهش در میان بگذارد که جمهوری‌خواهان در مجلس سنا نیز تلاش دارند شرایط خاص خود را به دولت تحمیل کنند. 

تعطیلی دولت فدرال زمانی رخ خواهد داد که کنگره ایالات‌متحده نتواند بودجه برای آژانس‌های دولت فدرال را تایید کند. قبل از سال 1980 میلادی، آژانس‌ها و ادارات دولتی همچنان بعد از تلاش‌های ناموفق کنگره برای رسیدن به توافق بر سر بودجه، به کار خود ادامه می‌دادند و فرض را بر این می‌گذاشتند که احتمالا بزودی ۲ حزب به نتیجه می‌رسند و بودجه روزهای قبلی را نیز تأمین خواهند کرد اما سال 1981 بنجامین سیویلیتی، دادستان کل ایالات‌متحده، مجموعه‌ای از قوانین را معرفی کرد که بر اساس آن آژانس‌های دولت فدرال حق ندارند بدون بودجه مصوب به کار خود ادامه دهند. از آن زمان تاکنون، در سال‌های مختلف، زمانی که بودجه‌های دستگاه‌های اجرایی به پایان می‌رسید و کنگره توانایی افزایش بودجه را نداشت، دولت فدرال تعطیل می‌شد. 

دولت ریگان یکی از رکوردهای بزرگ در مواجهه با احتمال تعطیلی دولت را داشت. در طول دوران فعالیتش، ریگان با 8 احتمال در تعطیلی دولت روبه‌رو شد که طولانی‌ترین میزان تعطیلی در این باره به ۳ روز رسید. 

احتمال تعطیلی دولت فدرال در طول دهه گذشته بیشتر از هر زمان دیگری شده‌ است و مساله ارائه بودجه و بالا بردن میزان بدهی‌های دولت آمریکا به مساله‌ای سیاسی بین ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تبدیل شده ‌است. 

یکی از طولانی‌ترین بازه‌های تعطیلی دولت فدرال به زمان دولت کلینتون بازمی‌گردد. سال 1995، دولت فدرال به ‌مدت 21 روز تعطیل شد و مهم‌ترین دلیل نیز این بود که هر ۲ مجلس نمایندگان و سنا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار داشت که دشمنی شدیدی با دولت دموکرات کلینتون داشتند. بعد از 21 روز تعطیلی دولت فدرال، سرانجام یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه سنا با بیان اینکه این لجبازی، تبدیل به یک بازی احمقانه شده، خواستار پایان یافتن تعطیلی دولت شد. 

در دولت اوباما در سال 2013 نیز تعطیلی دولت فدرال 16 روز به طول انجامید و بخش‌های مهمی از دولت فدرال مجبور به تعدیل نیروهای خود شدند. پارک‌های ملی، بخش تحقیقات ناسا، باغ‌وحش‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی آمریکا در این 16 روز تعطیل شدند و تأثیر منفی زیادی روی صنعت گردشگری این کشور گذاشتند. در دولت ترامپ اما در سال 2018 دولت آمریکا یک بار به‌ مدت ۲ روز تعطیل شد، آن هم در شرایطی که هم مجلس نمایندگان و هم سنا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار داشت. این اختلافات در درون حزب جمهوری‌خواه، حکایت از تفاوت نگاه در داخل حزب نسبت به مساله مهاجرت داشت. دموکرات‌ها در این مساله، حامی حفاظت از کودکانی بودند که به‌صورت غیرقانونی وارد آمریکا شده اما در دولت اوباما به آنها وعده داده شده بود می‌توانند در ایالات‌متحده باقی ‌مانند. با این حال کاخ سفید قصد نداشت برنامه زمان اوباما را اجرایی کند و به این ترتیب دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا مقابل افزایش بودجه دولت ایستادگی کردند. برخی جمهوری‌خواهان نیز با این حرکت همراهی کردند زیرا اعتقاد داشتند قانون جدیدی در این باره باید توسط دولت تصویب شود که به نفع کسانی باشد که سال‌هاست به‌صورت غیرقانونی در ایالات‌متحده زندگی کرده‌اند. تعطیلی دولت فدرال در نهایت پس از ۲ روز با یک قانون که به‌صورت موقت به بخش‌های مختلف دولت بودجه می‌رساند، پایان یافت و در نهایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر مساله مهاجرت به توافق رسیدند. در پایان سال 2018 اما دولت ترامپ باز هم تعطیل شد و این بار به ‌مدت 34 روز. مساله مهاجرت این بار هم مساله اصلی در تعطیلی دولت فدرال بود اما کسری بودجه ناشی از درخواست‌های مکرر ترامپ برای بودجه 5.7 میلیارد دلاری برای ساختن دیوار مرزی با مکزیک بود؛ بودجه‌ای که ترامپ از همان ابتدای دوران ریاست‌جمهوری اعتقاد داشت باید مکزیک آن را بپردازد اما در نهایت از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت شد. عدم توافق دولت جمهوری‌خواه با مجلس نمایندگان دموکرات موجب تعطیلی یک ماهه دولت شد که طولانی‌ترین تعطیلی در طول تاریخ این کشور به‌حساب می‌آید. در نهایت دموکرات‌ها با پرداخت 1.35 میلیارد دلار موافقت کردند بودجه‌ای بسیار پایین‌تر از بودجه مدنظر ترامپ بود. 

 تعطیلی دولت فدرال در زمان بایدن اما نتایج بسیار بدی برای دولت او به همراه خواهد آورد. بایدن در شرایطی وارد چهارمین سال فعالیتش می‌شود که رقابت‌های انتخاباتی بسیار زودتر از موعد و با شدت بسیار زیادی در حال شکل‌گیری و پیشروی است و گاه باعث می‌شود رسانه‌ها از این نوع رقابت‌ها با عنوان جنگ بین ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه یاد کنند. تعطیلی دولت فدرال اما این بار دلایل دیگری دارد. 

ماه ژوئن سال جاری میلادی، با حمایت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا، رئیس‌جمهور آمریکا قانونی را به امضا رساند که بر اساس آن، سقف بدهی‌ها و هزینه‌های ایالات‌متحده برای بودجه سال مالی 2024 که از ابتدای اکتبر سال 2023 آغاز می‌شود، برداشته می‌شود. البته این قانون استثنائاتی نیز دارد و باید در ۲ زمینه هزینه‌های دفاعی و غیردفاعی، 12 لایحه اعتباری به تصویب مجلس نمایندگان و سنا و بودجه‌های مرتبط با بخش‌های مختلف به تصویب کنگره برسد. کمیته اعتبارات سنا، 12 لایحه را با اجماع دوحزبی، به تصویب رسانده است اما در مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان به تصویب این 12 لایحه رأی نداده‌اند و اعتقاد دارند توافق مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان با کاخ سفید، به نفع دموکرات‌ها بوده است، زیرا به رئیس‌جمهور این حق را می‌دهد که لایحه مد نظر نمایندگان را وتو کند و بودجه را با اختیار خود هزینه کند. در این 12 لایحه، بودجه برای مسائلی مطرح شده که جمهوری‌خواهان را با عصبانیت نیز رو به رو کرده ‌است. بودجه برای حمایت از سقط جنین، حمایت از حقوق همجنس‌گرایان و بیمه برای همجنس‌گرایان و قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا، از جمله مواردی است که در لوایح مجلس نمایندگان به پیشنهاد دموکرات‌ها اضافه شده که نه می‌تواند با موافقت این مجلس رو به رو شود و نه مجلس سنا. با وجود اینکه 12 لایحه در ابتدا یک متن داشته، با تغییرات ایجاد شده در آن و ارائه پیشنهادات، در واقع مجلس نمایندگان و سنا هر کدام لوایح خاص خود را بررسی و تصویب کرده‌اند و هر کدام از این لوایح باید در کمیته‌ای مشترک دوباره مورد بررسی قرار گیرد. این پروسه احتمالا تا 4 روز دیگر به انتها نمی‌رسد و دولت آمریکا به ‌احتمال‌ زیاد با تعطیلی روبه‌رو خواهد شد.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1517059

مهمترین اخبار ایران و جهان: