نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 17:06

تنها ۵ درصد آب های سطحی استان کنترل شده است

زنجان-استاندار زنجان با اشاره به اینکه آب دغدغه نخست استان زنجان است، گفت: در حال حاضر تنها ۵ درصد آب‌های سطحی استان با اقداماتی مثل سدسازی کنترل شده است و در این حوزه عقب ماندگی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی ظهر پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان طارم اظهار کرد: دولت سیزدهم دیروز مفتخر به تمجید مقام معظم رهبری شد و این موضوع انرژی مضاعفی برای حرکت و تلاش بیشتر است و مدیران استانی و شهرستانی باید این تمجید را قدر بدانند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در به پیگیری و سخت‌کوشی دولت تأکید کردند، بیان کرد: در استان زنجان منش حاکم بر حرکت میدیرتی پیگیری مجدانه است و با پیگیری زیاد گشایش‌ها اتفاق می‌فتد و خداوند نیز این موضوع را به انسان متذکر شده است.

استاندار زنجان بزرگترین مشکل طارم را مسئله آب دانست و گفت: آب دغدغه کل استان است، به طوریکه در حال حاضر ۵ درصد آب‌های سطحی استان با اقداماتی مثل سدسازی کنترل شده است در حالی که این رقم برای استان آذربایجان شرقی ۷۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت دقیق و مشخصی از میزان بارش سال‌های آینده نداریم، تأکید کرد: باید در موضوع آب تنظیم‌گری کنیم و در کل استان چند سد در حال مطالعه است که سد جمال آباد کلوچ، ززین‌رود، اشراق و بعثت از جمله آن‌ها است.

افشارچی با بیان اینکه احداث این سدها را از وزارت نیرو مطالبه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه سیاست‌هایی دارد که موافقت با تخصیص آب به سهولت اتفاق نمی‌افتد با این حال در سفر دوم رئیس جمهور تلاش داریم که گره اعتباری را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز پروژه‌ای را افتتاح کردیم که حجم آبیاری زیتون را تا حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد، عنوان کرد: برای ذخیره سازی آب در استخرها در حال برنامه‌ریزی هستیم که در صورت تمایل روستائیان می‌توانند خودشان نسبت به این کار اقدام کنند.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه هم در حوزه کلان برای تخصیص و مدیریت منابع آب تلاش می‌کنیم و هم باید بهره‌وری آب جدی گرفته شود، ادامه داد: باید به جای روش غرق آبی از سیسم آبیاری تحت فشار استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه راه امروز شاهد بهره‌برداری روکش جدید آسفالت بودیم، یادآور شد: روشک آسفالت مسیرهای دیگر نیز در حال مبادله موافقت‌نامه و انعقاد قرارداد با پیمانکار است.

افشارچی در مورد پروژه‌های غیرفعال تصریح کرد: مسیر بناب به سرخه‌دیزج پنج سال راکد مانده بود که در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم و پیگیر اجرای آن هستیم و با این اقدام زمان سفر از مرکز استان به طارم را کاهش می‌یابد.

وی در خصوص مسائل حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: باید خدمات پایه مثل اورژانس و سی تی اسکن و امکانات آزمایشگاهی و تشخیصی توسعه یابد؛ چراکه در غیر این صورت مردم به جای استفاده از بیمارستان طارم مجبور به مراجعه به مرکز استان می‌شوند.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدمات انجام شده در حوزه گاز رسانی در سطح استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص برخی ناهماهنگی‌ها هست که مشکلاتی را ایجاد می‌کند و لازم است مردم همکاری بیشتری را داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1479015

مهمترین اخبار ایران و جهان: