نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 15:29

امتناع قزاقستان از صدور و تمدید اعتبارنامه خبرنگاران رادیو آزادی

وزارت امور خارجه قزاقستان برای 36 خبرنگار «رادیو آزاتیک» در سرویس قزاقستانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اعتبارنامه صادر نکرده و تمدید نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، تا روز جمعه 26 ژانویه، وزارت امور خارجه قزاقستان برای 36 خبرنگار «رادیو آزاتیک» به عبارت دیگر سرویس قزاقستانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اعتبارنامه صادر نکرده و آن را تمدید نکرده است.

اعتبار برخی از روزنامه نگاران از سال 2022 تمدید نشده است. در ماه ژانویه، وزارت امور خارجه قزاقستان به «آزاتیک» اعلام داد که به خبرنگارانش اعتبارنامه نمی‌دهد. «آراتیک» اعلام کرد قصد دارد این امتناع را در دادگاه به چالش بکشد.

طبق قوانین فعلی، وزارت امور خارجه باید ظرف دو ماه پس از دریافت درخواست، در مورد اعطای اعتبار یا رد اعتبار به یک خبرنگار رسانه خارجی تصمیم گیری کند. اگر از اعتبارسنجی خبرنگاری رد شود، باید توجیهی ارائه کند.

روز قبل، نمایندگان پیشنهاد اصلاح لایحه رسانه‌های جمعی را مطرح کردند. در صورت تصویب، به وزارت امور خارجه این حق را می‌دهند که «در صورت تهدید امنیت ملی» از تأیید اعتبار نمایندگان رسانه‌های خارجی و روزنامه‌نگاران آنها امتناع کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653459

مهمترین اخبار ایران و جهان: