نیوز سیتی!
14 دی 1402 - 11:38

زارعی: حاج قاسم نوستالژی نیست، روش‌شناسی پاسخگو کردن جناح‌ها، احزاب و کارگزاران است

استاد فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: خوانش حاج قاسم نباید نوستالژیک شود، مکتب حاج قاسم باید به تراز میدانی مسئولیت پذیرکردن کارگزاران و کنشگری‌های جناح‌های سیاسی تبدیل شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مجتبی زارعی دانشیار فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با تقدیر از جنبش دانشجویی برای طرح بحث عملی با عنوان نسبت مکتب حاج قاسم با مسئول تراز و الگوی کنش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گفت: به عکس سنت‌های یونانی درباره تدوین رساله‌های صرفا نظری و انتزاعی  نظیر اخلاق نیکو ماخوس ارسطویی در فلسفه غرب  اما در سنت اسلامی برای کسب معارف و حکمت دو راه وجود دارد و می‌توان از طریق طی کردن آموزش‌های نظری و نیز از طریق سیر و سلوک به معارف و حکمت رسید؛ حاج قاسم با اینکه اهل تحقیق و کتابخوانی و مطالعات مردم شناسانه و تاملات راهبردی پیرامون جنبش‌ها و نهضت‌ها بود، اما مدارج علمی رسمی بالایی نداشت در عوض بیش از چهل سال برای  نزدیکی به قرب الهی و دریافت حقیقت و معرفت، سنگر به سنگر، کوه به کوه، خاکریز به خاکریز، جبهه به جبهه و شهر به شهر و کشور به کشور طی طریق کرد حاج قاسم برای دریافتن حقایق مادی و معنوی آنگونه که در تعریف حکمت گفته می‌شود که شناخت امور آنگونه که هست و عمل به شناخت آنگونه که باید باشد اول از نفس خودش، از بدنش، از علائق و از سلائق‌اش و از سازمان اداری‌اش و تعصبات مذهبی‌اش به سود ولایت الهی گذشت و خود را خدمتکار رهایی انسان کرد.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، افزود: سیر و سلوک عملی ۴۰ ساله حاج قاسم وی را فراتر از همه استراتژیست‌ها و فرماندهان رایج نظامی و امنیتی قرار داد و او را در جایگاه تأسیس یک سپاه انسانی فراملی و بین‌المللی با ضوابط شرعی و فطری قرار داد به نحوی که می‌توان او را بر فراز دیگر مکاتب امنیتی جهان قرار داد و از ایشان با عنوان  «نظامیِ متآلّه» و  «نظامیِ حکیم» یاد کرد، چون او آن گونه که خودش گفته بود هرگز نمی‌خواست نظامی شود و یا سلاح به دست گیرد بهمین خاطر تبیین حاج قاسم با الگوهای میلیتاریستی رایج و رویکردهای رایج در مکاتب امنیتی تقلیل او به حساب می‌آید چون حاج قاسم یک منظومه اندیشگانی است و یک مکتب است و این مکتب در نسبت با نوع انسان، نه نژاد و جغرافیایی خاص، مکارم اخلاقی، جهاد شرعی و حکمت بنیان شناخته می‌شود، همانگونه که بزرگان حکمت اسلامی گفتند کسب حکمت لازم نیست حتما صغری و کبری منطقی و فلسفی داشته باشد چون غرض، دستیابی به معرفت مطلق است و وصول به حکمت و حقیقت با سه رکن معرفت، فضیلت و محبت ممکن می‌شود که به گواه و شواهد فراوان همه این عناصر در حاج قاسم جمع بود.

دبیر انجمن اسلامی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، گفت : انقلاب اسلامی  و نظام جمهوری اسلامی ایران که با زعامت و امامت اجمالی و تفصیلی امام خمینی و امام خامنه‌ای به حیات پرثمر و تمدنی خود ادامه می‌دهد، از حیث میدانی به الگو و مکتب عملی نیازمند است که مکتب حاج قاسم در بُعد ملی و فراملی  شایسته‌ترین، کارآمدترین و جذاب‌ترین پیشران به شمار می‌آید؛ استقرار مناسبات انسانی و فرانژادی و فرافرقه‌ای و رهایی‌بخش که از جمله هدف‌گذاری‌های حاج قاسم برای کنشگری سپاه انسانی قدس در جهان امنیتی شده است و همچنین اتخاذ صداقت و خدمتگزاری  به مردم و گذار از گروه‌گرایی و  سیاست‌زدگی‌ها در مقابل امتیازطلبی‌ها، محافظه‌کاری‌ها، افراط و تفریط‌ها در محیط ملی از جمله معیارهای کنشگری است که ضرورت دارد تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی، کارگزاران را با آن مورد گفت‌وگوی انتقادی، سنجش و  راستی‌آزمایی میدانی قرار دهند تا از خوانش‌های نوستالژیک، یا انتزاعی و یا صرفا خاطره‌بازی با حاج قاسم پرهیز شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1626315

مهمترین اخبار ایران و جهان: