نیوز سیتی!
04 آذر 1402 - 14:47

همکاری‌های ازبکستان و آذربایجان گسترش می‌یابد

رئیس جمهور ازبکستان در سفر به «باکو» با همتای آذری خود دیدار و بر گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان در دیدار «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان در شهر «باکو» بر اهمیت گسترش همکاری عملی با این کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور آذربایجان از همتای ازبکستان بابت حمایت و حضور وی در اولین نشست برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی (SPECA) تشکر کرد.

رئیس جمهور ازبکستان نیز به نوبه خود ریاست موفق رئیس جمهور آذربایجان در SPECA را تبریک گفت.

در این دیدار، تحکیم بیش از پیش روابط دوستی و مشارکت راهبردی ازبکستان و آذربایجان از جمله روند اجرای توافقات به دست آمده در سطح عالی مورد بررسی قرار گرفت.

خاطرنشان شد که در نتیجه تماس‌های منظم و سازنده روابط ازبکستان و آذربایجان به سطح کیفی جدیدی رسیده که مملو از محتوای معین است.

روسای جمهور دو کشور همچنین در مورد زمینه‌های جدید همکاری‌های متقابلا سودمند تبادل نظر کردند. مسائل پیشبرد پروژه‌های امیدوارکننده در صنایع شیمیایی، انرژی، جواهرسازی، ماشین سازی، صنعت ساختمان و سایر ابعاد مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بر اهمیت گسترش بیش از پیش تبادلات فرهنگی تاکید شد.

هم اکنون جمهوری آذربایجان یکی از همکاران بزرگ ازبکستان است، مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2022 میلادی در سطح 181 میلیون و 800 هزار دلار قرار گرفته است.

امروز در ازبکستان 195 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران آذربایجانی از جمله 69 شرکت مشترک در زمینه‌های بازرگانی، ماشین سازی، فلزسازی، دارایی و بیمه، انرژی، خدمات، تولید و تعمیر جواهرات، بخش غذایی، صنایع سبک فعالیت می‌کنند.

جمهوری آذربایجان استقلال این کشور را در تاریخ 19 اکتبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 اکتبر سال 1995 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1583959

مهمترین اخبار ایران و جهان: