نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 13:36

اجلاسیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در قم برگزار می‌شود

آیین اجلاسیه نهایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با پخش پیام مقام معظم رهبری به این کنگره، 24 آبان‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدباقر خراسانی امروز در نشست خبری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی عنوان کرد: به مناسبت چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین طباطبایی، امسال کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی گفت: در این کنگره به همه ابعاد دانشی علامه پرداخته شده و کمیته علمی نیز با حضور ۴۰ شخصیت حقیقی و حقوقی از حوزه علمیه و دانشگاه تشکیل شده است.

وی با اشاره به ارسال ۳۵۹ چکیده مقاله به این کنگره، افزود: ۲۶۳ چکیده مقاله به مرحله داوری این کنگره رسیده که بیشترین چکیده مقالات در بحث قرآن و حدیث بوده و از بین این مقالات، ۱۱۴ مقاله پذیره شده است.

خراسانی به برگزاری ۱۳۱ پیش نشست داخلی در راستای این کنگره اشاره کرد و گفت: ۱۱ پیش نشست دیگر طی این چند روز با هدف تبیین شخصیت علمی و اخلاقی علامه برای الگوگیزی و ایجاد انگیزه در مباحث تحقیق و پژوهش برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، ۳۳ مرکز داخلی و ۹ مرکز بین‌المللی مشارکت و همکاری داشته‌اند که تدوین یک زندگینامه جامع و روان و مختصر از علامه طباطبایی به پنج زبان از جمله برنامه‌های انجام شده در این کنگره است.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی ابراز کرد: در بخش رسانه مستند «فیض حضور»، مستند «المیزان» با موضوع فرایند شکل‌گیری و تدوین تفسیر المیزان از زبان خود علامه و مستند «علامه» تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: در کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی به برخی از ابعاد تخصصی علامه مثل خوشنویسی، معماری شعر و ادبیات نیز توجه شده است.

خراسانی بیان کرد: مراسم افتتاحیه اجلاسیه نهایی کنگره، صبح روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) قم با پخش پیام مقام معظم رهبری، پیام آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سخنران آیین افتتاحیه اجلاسیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی نیز آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که آثار و اندیشه‌های علامه طباطبایی در این آیین معرفی خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی گفت: همچنین چهارشنبه شب تبیین سیره عملی علامه طباطبایی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: ۷ کمیسیون تخصصی کنگره نیز روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار خواهد شد؛ دومین برنامه کنگره شنبه ۲۷آبان‌ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

خراسانی خاطر نشان کرد: آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، ۳۰ آبان‌ماه همزمان با روز جهانی فلسفه در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا(س) تهران با سخنرانی آیت‌الله رییسی رئیس جمهور محترم و حداد عادل و یکی از شخصیت‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مراسم از کشورهای روسیه، ترکیه و عراق نیز مهمان خواهیم داشت و رونمایی از چند طرح و برخی آثار جدید چاپ شده از علامه طباطبایی در دستورکار قرار دارد.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی عنوان کرد: از دبیرخانه دائمی بزرگداشت علامه طباطبایی در روز اختتامیه رونمایی خواهد شد که در این دبیرخانه برنامه‌های سالانه به صورت مستمر برگزار خواهد شد؛ به‌دنبال این هستیم که از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه را به عنوان «هفته حکمت و فلسفه اسلامی» نامگذاری شود.

وی بیان کرد: همچنین برگزاری دو نمایشگاه از دیگر برنامه‌هایی است که در حاشیه مراسم اختتامیه اجلاسیه نهایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، برپا خواهد شد.

پایان پیام/۷۸۰۳۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1568059

مهمترین اخبار ایران و جهان: