نیوز سیتی!
18 مهر 1402 - 09:41

وسعت تنها کتابخانه کودک البرز دو برابر می‌شود

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس گفت: مساحت کتابخانه قاصدک فردیس به عنوان اولین کتابخانه تخصصی کوک و نوجوان در استان، با حمایت شورای اسلامی شهر و به همت شهرداری فردیس حدود ۱۵۰ متر مربع توسعه می‌یابد‌.

سید عباس طباطبائی، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردیس، با اشاره به عضویت هزار و ۷۲۸ نفر در کتابخانه قاصدک، اظهار کرد: کتابخانه قاصدک به عنوان اولین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان استان، دارای ۹۴۷ عضو فعال است که خدمات تخصصی ویژه کودکان از جمله آموزش قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی و غیره در این کتابخانه ارائه می‌شود. 

وی با بیان اینکه حق انتفاع ۱۵ ساله  کتابخانه قاصدک از سوی مدیریت شهری فردیس به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شده است، افزود: مساحت اولیه کتابخانه قاصدک واقع در پارک تندرستی فردیس، با احتساب بخش سرویس‌های بهداشتی که بعدا اضافه شده، کمتر از ۱۵۰ متر مربع است. با توجه به فعالیت‌های این کتابخانه، استقبال بی‌نظیر و عضوپذیری از سراسر استان، ضرورت افزایش ظرفیت کتابخانه مورد توجه و پیگیری قرار گرفت. 

این مقام مسؤول ضمن تقدیر از حمایت‌های شورای اسلامی شهر فردیس، گفت: به همت شهرداری فردیس ۱۵۰ مترمربع  از  قسمت پشت ساختمان به مساحت کتابخانه قاصدک اضافه می‌شود. هزینه احداث این بخش الحاقی توسط شهرداری فردیس تامین می‌شود و از سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از بودجه عمرانی شهرداری نیست. اجرای آن هم  توسط شهرداری فردیس انجام می شود. تأمین تجهیزات و نیروی لازم برای کتابخانه قاصدک بر عهده  نهاد کتابخانه‌های عمومی است.‌

کتابخانه‌های آینده 

وی با اشاره به اینکه شهرستان فردیس ۶ کتابخانه نهادی و ۴ کتابخانه مشارکتی دارد، بیان کرد: با توجه به جمعیت شهرستان، سرانه کتابخانه‌ با استانداردهای کشوری فاصله دارد.  در این راستا از سال‌های گذشته احداث دو کتابخانه در بخش مشکین دشت در دستور کار است.

طباطبایی ادامه داد: کتابخانه خیرساز ذبیحی توسط خیر در حال احداث است که روند ساخت آن با وقفه مواجه است. قرار است شهرداری مشکین دشت در خصوص پیگیری ادامه پروژه توسط خیر اقدام کند. 

وی در مورد آخرین وضعیت پروژه ساخت کتابخانه بعثت، گفت: سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات مناطق فاقد دهیاری به ساخت کتابخانه بعثت اختصاص یافت. اما با وجود برگزاری مناقصه، احداث  پروژه کتابخانه بعثت و پذیرش توسط پیمانکاران به نتیجه نرسید. طبق مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان، قرار است محاسبات هزینه پروژه به‌روزرسانی شود و  با تامین بودجه لازم به مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار برسد.‌

گفتنی است از  سال ۹۱  توسط مدیریت شهری مشکین دشت زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع  برای احداث کتابخانه در شهرک بعثت  به  نهاد کتابخانه های عمومی واگذار شد. سال ۹۶ این زمین به صورت رسمی کلنگ زنی شد و قرار بود احداث آن با  تخصیص اعتباری با مبلغ یک میلیارد تومان  از محل تملک و دارایی، ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض توسط شهرداری مشکین دشت و ۱۶۰  میلیون تومان توسط انجمن کتابخانه های عمومی آغاز شود.  اما حالا  پس از ۱۱ سال با تخصیص  ۱۵ میلیارد تومان همچنان  این پروژه مسکوت مانده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1533415

مهمترین اخبار ایران و جهان: