نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 10:53

نیجریه عوامل فعال در حج را زیاد کرد، ایران کم می‌کند

با وجود اینکه تعداد عوامل اجرایی هر کشور در ایام حج مصوب شده است، نیجریه با موافقت سعودی‌ها، برای کاهش هزینه،‌ سهمیه عوامل در حج آینده را یک درصد اضافه کرد.

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت: «ما نمی‌توانیم جمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفری زائران کشورمان را در ایام حج فقط با کم‌تر از سه هزار نفر مدیریت کنیم.» این را وزیر حج نیجریه گفته است.

عربستان با درخواست افزایش سهمیه تیم اجرایی نیجریه در حج آینده موافقت کرد و قرار است که این تعداد با افزایش حدود یک درصدی، به چهار هزار نفر برسد.

تعداد عوامل اجرایی حج ایران سال گذشته بیش از ۶ درصد بود؛ به طوری که از ۸۷ هزار سهمیه، بیش از چهار هزار نفر عوامل ستادی و اجرایی بودند.

بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های اسلامی سه درصد سهمیه هر کشوری به عنوان عوامل اجرایی می‌توانند به حج اعزام شوند و بیش از این تعداد مکلف به پرداخت هزینه ویزا و سایر هزینه‌های اضافه هستند.

البته عربستان در ماه‌های اخیر به کاهش سهمیه عوامل به یک و نیم درصد اشاره کرده بود که با توجه به نبود زیرساخت‌ها این امر امسال محقق نمی‌شود.

با موافقت عربستان، نیجریه توانست مجوز افزایش سهمیه عوامل حج آینده را برای نخستین‌بار بگیرد تا دولت و زائرانش متحمل هزینه اضافه نشوند. بیش از ۷۰ درصد هزینه عوامل اجرایی نیجریه در حج از سوی دولت این کشور تأمین می‌شود.

در ایران بودجه دولتی برای اعزام نیروهای ستادی و اجرایی حج وجود ندارد، اما وزیر ارشاد محمدمهدی اسماعیلی گفته است که «سعی داریم تعداد عوامل را به ۵ درصد کاهش دهیم.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1609059

مهمترین اخبار ایران و جهان: