نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 10:10

فارس من| ضرورت اهتمام 3 قوه برای ‌مهار گرانی‌ها‌

برخی مخاطبان فارس با ثبت پویشی در فارسِ من نوشته‌اند: با توجه به شعار سال مبنی بر ضرورت مهار تورم، قیمت‌ها نباید هر روز بی‌دلیل و بی‌منطق افزایش یابد و هر 3 قوه باید در کنار هم به این امر مهم و حیاتی رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ با توجه به شعار امسال مبنی بر رشد تولید و مهار تورم،‌ دولت باید کنترلی بر قیمت‌ها و مهار تورم داشته باشد.

پدیده تورم که به اعتقاد اغلب اقتصاددانان یک پدیده پولی است که با سیاست دولت‌ها ایجاد می‌شود،‌ به منزله یک نوع مالیات مخفی است که از مردم گرفته می‌شود و در شرایط تورمی قدرت خرید عامه مردم به ویژه حقوق بگیر و کارگر کم می‌شود،‌اما صاحبان دارایی مانند ملک و ماشین و زمین و سهام سود می‌برند،‌ چون ارزش دارایی آنها با تورم بالا می‌رود، بنابر این تورم نوعی مالیات از فقرا به نفع اغنیا به شمار می‌رود.

در این‌باره برخی مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «‌برای مهار گرانی‌ها باید فکری شود» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

مخاطبان در این پویش ثبت شده در فارس‌ِ من نوشته‌اند: « چرا قیمت‌ها هر روز باید بی‌دلیل و بی‌منطق افزایش یابد؟  آیا این نشان از بی‌مدیریتی در اداره امور کشور نیست؟ پس بازرسی، نظارت و کنترل که از اجزای اصلی یک مدیریت صحیح می‌باشد، کجا رفت؟‌ 3 قوه باید در کنار هم به این امر مهم و حیاتی رسیدگی کنند».

‌سیاستگذار از یک سو برای رفع رکود نیاز به پذیرفتن بخشی از تورم دارد و باید سرمایه در گردش واحدهای تولید را تامین کند،‌از یک طرف باید در جهت مهار تورم حرکت کند یعنی سیاست انقباضی پولی را در پیش گیرد، یافتن نقطه بهینه این سیاست یعنی رونق تولید همراه با تورم کار بزرگی است که باید توسط سیاستمداران کارکشته و خبره انجام شود.

مساله ثبات اقتصادی هم عامل مهمی در انجام سرمایه‌گذاری در اقتصاد است،‌ یعنی قوانین اقتصادی دولت باید برای حد‌اقل یک سال ثبات داشته باشد و سیاستهای نرخ گذاری دستوری و تغییر نرخ قیمت حامل‌های انرژی و نیز تغییر سیاست مثل ممنوعیت صادرات کالاها، نباید بی برنامه و عجولانه روی دهد که اثر منفی بر سرمایه‌گذاری دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1394515

مهمترین اخبار ایران و جهان: