نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 07:23

قوی‌ترین دشمن دیابت را بشناسید

بیماری دیابت پنجمین عامل مرگ و میر در دنیاست، دیابت نه‌ تنها خطر عوارض جسمی را افزایش می‌دهد بلکه دیابت کنترل‌نشده ممکن است سبب افسردگی فرد و ایجاد یک چرخه معیوب شود، با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری|دیابت پنجمین عامل مرگ و میر در دنیاست.

دیابت نه‌ تنها خطر عوارض جسمی را افزایش می‌دهد بلکه دیابت کنترل نشده ممکن است سبب افسردگی فرد و ایجاد یک چرخه معیوب شود.

در کنار یک رژیم غذایی سالم و یا مصرف به موقع دارو‌ها‌ بیمارانی که دچار دیابت هستند می‌توانند از روش‌های مطلوب‌تری برای پیشگیری از این بیماری استفاده‌ کنند.

دیابت بیماری ناشی از اضطراب است و می‌توان با خنده و شادی از بروز آن پیشگیری کرد، شادی عاملی موثر در کاهش دیابت است.

دیابت یک بیماری غدد درون‌ریز و داخلی است، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن شما قادر به جذب گلوکز به سلول‌های خود و استفاده مستمر از آن برای تولید انرژی نباشد، این نقص باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون می‌شود.

بیماری دیابت به ۲ نوع دیابت تیپ یک یا وابسته به انسولین و دیابت تیپ۲ و غیروابسته به انسولین تقسیم می‌شود.

دیابت کنترل نشده می‌تواند اثرات و عواقب جدی را برای فرد به دنبال داشته باشد و به طیف وسیعی از اندام‌ها و بافت‌های بدن از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب بدن آسیب برساند.

دیابت نوع یک که به آن دیابت نوجوانان یا دیابت وابسته به انسولین هم می‌گویند، نوعی بیماری مزمن است که غده پانکراس در آن انسولینی تولید نمی‌کند.

 انسولین، هورمونی است که بدن از آن برای ورود گلوکز به سلول‌ها و تولید انرژی استفاده می‌کند.

اگر چه دیابت تیپ یک بیشتر در سنین پایین و در کودکان کشف و مشاهده می‌شود، اما این به معنای عدم ابتلای بزرگسالان به بیماری دیابت تیپ یک نیست، همچنین دیابت تیپ یک معمولا به‌ سرعت پیشروی می‌کند.

دیابت تیپ۲ محدودیت سنی ندارد و زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های بدن قادر به پاسخگویی در برابر انسولین نیستند در نتیجه قندخون به‌تدریج افزایش‌ یافته و فرد دچار پدیده مقاومت به انسولین خواهد شد.

رژیم غذایی سالم یادت نره!

از آن‌جایی که دیابت تیپ۲ متأثر از رژیم غذایی است، زمانی که کربوهیدرات توسط فرد بیش از حد مصرف شود، گلوکز در اختیار خون و سلول‌ها افزایش می‌یابد و بدن مجبور به ترشح انسولین بیشتر و با سرعت جهت جمع‌آوری گلوکز اضافی از خون خواهد شد.

با انجام این فعالیت در بدن کم‌کم گیرنده‌هایی که در سطح جزایر لانگرهانس هستند حساسیت خود را نسبت به انسولین از دست می‌دهند و فرد مبتلا به دیابت تیپ۲‌ ناگزیر به مصرف دارو‌هایی می‌شود که بتوانند حساسیت این گیرنده‌ها را افزایش دهند.

چاقی علت مقاومت بدن نسبت به انسولین

علل مقاومت نسبت به انسولین می‌تواند به دلیل فاکتورهای سبک زندگی ناسالم از جمله چاقی و عدم ورزش، ژنتیک و وجود ژن‌های غیرطبیعی در سلول‌ها که از عملکرد بهینه سلول‌ها جلوگیری می‌کنند، باشد.

علائم ابتلا به بیماری دیابت بعد از گذشت مدت طولانی در فرد بروز پیدا می‌کند این علائم شامل تشنگی، پرادراری، پرنوشی، پرخوری، احساس خستگی، عوامل ژنتیکی و کاهش وزن بی‌سابقه، مشاهده خون در ادرار و اختلال در عملکرد جنسی در فرد است‌.

یکی از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری دیابت رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب توسط فرد است.

مهم‌ترین مسئله در دیابت تیپ یک تاثیرگذاری نژاد فرد است چرا که سرآغاز و شروع این نوع دیابت از سنین پایین است.

افسردگی بعد از دیابت!

دیابت نه‌ تنها خطر عوارض جسمی را افزایش می‌دهد بلکه دیابت کنترل نشده ممکن است افسردگی فرد را بیش از پیش افزایش دهد، همچنین دیابت علاوه‌‌ بر خطر افزایش افسردگی ممکن است به صورت آنی بر خلق و خو، زندگی و کارکرد‌های شناختی نیز اثر گذاشته و باعث شود فردی که دچار افت فشار‌خون است ناگهان پرخاشگر، تحریک‌پذیر و دچار لکنت زبان شود.

دیابت پنجمین عامل مرگ‌ومیر در دنیا

معمولا روش‌ها و آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص دیابت وجود دارد که برخی‌ از آن‌ها سریع و در لحظه انجام می‌شوند و برخی دیگر از این آزمایش‌ها زمان‌بر هستند و بیمار باید تحت کنترل باشد.

از جمله آزمایش‌های تشخیص دیابت می‌توان به آزمایش قندخون ناشتا(FPG) که باید قند خون در آزمایش ۱۲۶ میلی‌گرم، آزمایش تحمل گلوکز خوراکی(OGTT)، آزمایش گلوکز پلاسما، آزمایش هموگلوبین(A1C) در ۲ آزمایش مجزا بیشتر از ۶.۵ و آزمایش تصادفی قندخون که بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم باشد، اشاره کرد‌.

برای بیماری دیابت درمان قطعی وجود ندارد، اما افراد می‌توانند با مصرف دارو‌های خود و در کنار آن رژیم غذایی سالم و مناسب با توجه به توصیه‌ و تجویز دکتر متخصص و تغذیه و همچنین پیاده‌روی، بیماری خود را کنترل کنند.

پیاده‌روی رو حذف نکن

پیاده‌روی تاثیر به‌‌سزایی در کنترل دیابت دارد و در مقابل علاوه‌ بر اینکه چربی خون(HDL) را افزایش می‌‌دهد، چربی بدن (LDL) را نیز کاهش می‌دهد و در نهایت افرادی که دچار بیماری دیابت هستند هزینه‌های جسمی و روحی کمتری متحمل می‌شوند.

در کنار همه عوارض و هزینه‌های بیماری دیابت گاها شاهد زندگی افرادی بوده‌ایم که سال‌ها با مصرف دارو، کنترل قندخون و رژیم غذایی مناسب در حال حاضر زندگی نسبتا خوبی دارند و در مقابل آن افرادی را دیده‌ایم که در سال‌های اولیه بیماری دچار عوارض متعدد و جبران‌ناپذیری شده‌اند.

داشتن زندگی خوب در کنار بیماری دیابت منوط به شناخت بیماری خود، قبول کردن آن، خوردن به موقع داروها و انجام مستمر آزمایشات دوره‌ای است، قبول کردن بیماری نقش موثری در کنترل آن دارد.

دیابت علاوه‌ بر آسیب‌ به کلیه‌ها، چشم، درگیری اعصاب بدن و همچنین افسردگی می‌تواند با توجه به تغیرات مکرر در قندخون بر وضعیت عاطفی فرد نیز اثرگذار باشد.

خنده، دشمن بزرگ!

به علاوه رژیم غذایی مناسب، تغییر سبک زندگی، شادکامی عاملی موثر در کاهش ابتلا به بیماری دیابت است، چرا که دیابت بیماری ناشی از اضطراب است و می‌توان با خنده و شادی از بروز آن پیشگیری کرد.

در عین ساده بودن، خندیدن می‌تواند یکی از مهم‌ترین و اثرگذار‌ترین کارها جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت باشد.

چی بخوریم، چی نخوریم؟

شما باید در رژیم غذایی خود، میوه‌ها، سبزی‌ها، پروتئین‌ها و دانه‌ها‌یی که دارای فیبر، کربوهیدرات و آنتی‌اکسیدان هستند، قرار دهید و مصرف چربی‌های اشباع‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شیرینی‌ها را کاهش دهید؛ این بهترین برنامه غذایی برای افراد دیابتی محسوب می‌شود، مصرف غذا‌های شیرین، گاهی خوب است تا زمانی که بتوانید آن‌ها را بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید.

خوردن ۱۰ میوه مفید و دارویی اعم از پرتقال، سیب، گریپ‌فروت، کیوی، توت فرنگی، آلوسیاه، آووکادو، هندوانه، انار و گلابی به بیماران دیابتی در کاهش بیماری کمک می‌کند.

همچنین لازم است دیابتی‌ها از خوردن میوه‌هایی همچون انگور، انبه، انجیر، آناناس و آب‌میوه‌ها پرهیز کنند.

پایان پیام/ ۶۸۰۴۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427959

مهمترین اخبار ایران و جهان: