نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 16:54

فارس من| مطالبه استفاده از تجربه سایر کشورها در رشد اقتصادی

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس در پویشی خواستار تولید محتوا درباره تجربه سایر کشورها در رشد اقتصادی و استفاده از این تجربه شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در فارس من با ثبت پویش «مطالبه تولید محتوا درباره تجربه سایر کشورها در رشد اقتصادی» نوشتند: «با توجه به لزوم روشن سازی مردم در مورد روش‌های قطعی پیشرفت اقتصادی که در جهان اجرا شده و نتیجه داده است و مقایسه آن با روش‌های القایی استعمار از جمله نئولیبرالیسم که آن هم در خیلی از کشور ها اجرا شده و نتیجه اش هویداست مطالبه می‌کنیم که رسانه‌های داخلی سطح آگاهی عمومی را در این مورد افزایش دهند»

به گزارش خبرنگار فارس، علاوه بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کتابهای زیادی از تجربه پیشرفت اقتصادی کشورهای مختلف از جمله توسعه اقتصادی مالزی با سیاستهای ماهاتیر محمد نخست وزیر وقت، توسعه اقتصادی مدل ژاپن و الگوی چینی توسعه اقتصادی نوشته شده است.

به گفته کارشناسان، یکی از موارد مغفول در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی، استفاده از تجربه مفید مدیران گذشته اقتصادی مانند وزرای قبلی و تصمیم‌گیران موثر در مجلس است که باید این موارد هم در کتابهایی ثبت و گردآوری شود تا مورد استفاده مدیران فعلی و دیگران قرار گیرد.

مساله رشد اقتصادی برای هر کشور به شرایط منابع،‌ نیروی انسانی و اولویت برنامه‌ریزی سیاستگذاران آن کشور بستگی دارد، در این زمینه بر اساس سیاستهای کلی برنامه هفتم باید برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور بر اساس الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت باشد،‌تا در کنار تحقق رشد اقتصادی، مواردی مانند عدالت در پیشرفت هم رعایت شود تا توسعه نا متوازن در کشور روی ندهد.

بنابراین استفاده از تجربه سایر کشورها در رشد اقتصاد باید در کنار اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد.

* الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی

بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در 2 شهریور 1399 در ارتباط تصویری با هیات دولت این گونه است که ، «اسلام الگوی مستقلّ خودش را دارد. الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکّب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. ایمان به معنای ایمان توحیدیِ خالص که این ایمان توحیدیِ خالص، هم در ساخت شخصیّت انسانها تأثیر میگذارد، هم در ساخت جامعه و قواره‌ی عمومی جامعه اثر میگذارد، و هم در عمل شخصی امتداد دارد، هم در شکل اجتماعی. علم با گستره‌ی بی‌انتهای [آن] -هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن [معنا] که غربی‌ها هنرشان را در آن نشان دادند، [یعنی] تسخیر طبیعت و تسلّط بر طبیعت و مانند اینها- جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است. بعد انسان عروج میکند از این مرحله به مراحل بالاتر؛ علم به هویّت انسان، علم به عالَم ملکوت و علوم الهیِ برتر از این حرفها. این علم شامل همه‌ی این مسائل است. عدل هم به معنای وسیع عدل؛ هم عدالت اقتصادی، هم عدالت قضائی، هم عدالت اجتماعی، [یعنی] عدالت به معنای واقعی کلمه. این، آن چیزی است که امام به ما یاد داده.

ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایسته‌ای نبوده امّا الگو این است که انسان این را در شعارها، در اظهارها، در جهت‌گیری‌ها، در حرکتهایی که در این ۴۱ سال در جمهوری اسلامی صورت گرفته، در شخصیّت‌سازی‌هایی که صورت گرفته، میتواند مشاهده بکند؛ نمونه‌هایش شهدای بزرگ ما هستند، نمونه‌اش شهید بهشتی است، نمونه‌اش شهید رجائی است، نمونه‌اش شهید باهنر است، نمونه‌اش شهید مطهّری و تا این آخر شهید قاسم سلیمانی است؛ الگوی اسلامی این است. شما با عملکرد خودتان می‌توانید این الگو را در چشم مردم جهان شیرین کنید و تبلیغ کنید آن را، برجسته کنید یا خدای نکرده بعکس، آن را از چشمها بیندازید. بنابر‌این، خدمت در جمهوری اسلامی این [طور] است؛ فقط صرف این نیست که ما با خدمت خودمان یک کمکی به آحاد بشر یا به جمع معیّنی یا به کشور میکنیم؛ مهم این است که ما با این کار خودمان، با این عملکرد خودمان، با این خدمت خودمان، داریم در واقع چهره‌ی اسلام را و الگوی اسلامی را نشان میدهیم. و این الگو وجود دارد؛ چه مستکبرها بخواهند، چه نخواهند، این الگوی تازه سر برآورده در دنیا، و آنها هم از همین میترسند؛ دشمنی‌شان به خاطر این است که این الگو، الگویی است که اصول مسلّمِ آنها را قبول ندارد؛ مدیران و جهت‌دهان آنها مبتلا به کج‌رفتاری و کج‌اندیشی در عمده‌ی مسائل زندگی هستند و الگوی جمهوری اسلامی، الگوی اسلامی، این را قبول ندارد و خطّ مستقیم را، خطّ حق را در مقابل باطل دنبال میکند؛ دشمنی‌های اینها به خاطر این است. کینه‌توزی‌ای که شما می‌بینید آمریکا و بعضی‌های دیگر با جمهوری اسلامی دارند، فقط به خاطر بودن زید و نبودن عمرو و فلان کار خاص و مانند اینها نیست؛ با اساس مخالفند. البتّه از لحاظ تاکتیکی کارهایی را دارند. این عمل کارگزار نظام بایستی این الگو را نشان بدهد.۱۳۹۹/۰۶/۰۲»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1281015

مهمترین اخبار ایران و جهان: