نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 07:40

چین به دنبال تحقق اقتصاد دیجیتال در قاره آفریقا

چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آفریقا در 14 سال گذشته به دنبال تحقق اقتصاد دیجیتال در قاره مذکور برای بسط نفوذ خود است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی جی تی ان، همکاری اقتصادی چین با کشورهای قاره آفریقا نتایج مثمر ثمری در سال های اخیر به همراه داشته و نمایشگاه اقتصادی و تجاری چین-آفریقا که در چانگشا در استان هونان در مرکز چین برگزار شد، نشانگر گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو طرف در حوزه تجارت و زیرساخت ها و نیز صنایع نوظهور مانند فناوری های دیجیتال، سبز و هوافضا بود.

شرکت‌های چینی در ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال آفریقا مشارکت کرده‌اند و به توسعه تجارت الکترونیک، پرداخت موبایلی، سرگرمی‌های رسانه‌ای و سایر صنایع کمک کرده‌اند.

چین در سال 2021 در هشتمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا (MOCAC) که در داکار، پایتخت سنگال برگزار شد، متعهد شد 10 پروژه اقتصاد دیجیتال را برای آفریقا در زمینه هایی مانند شبکه‌های ارتباطی، مراکز داده و شهرهای هوشمند انجام دهد.

این کشور همچنین قول داد مراکزی برای همکاری چین و آفریقا در حوزه سنجش از راه دور ماهواره ای راه اندازی کند و از توسعه آزمایشگاه های مشترک چین و آفریقا، ایجاد موسسات شریک و پایگاه های همکاری علمی و فناوری نوآوری حمایت کند.

همکاری دیجیتال در چشم انداز همکاری چین و آفریقا 2035 که در هشتمین کنفرانس وزیران FOCAC تصویب شد، مجدداً تأیید شد و دو طرف همکاری خود را در زمینه هایی مانند مخابرات، فناوری 5G، اینترنت ماهواره ای، کلان داده، تجارت الکترونیک و شهر هوشمند گسترش خواهند داد.

بیش از نیمی از دکل‌های بی‌سیم قاره آفریقا و شبکه‌های پهن باند تلفن همراه پرسرعت توسط چین ساخته شده‌اند و در مجموع بیش از 200000 کیلومتر فیبر نوری در این قاره توسط چین گذاشته شده که دسترسی به اینترنت پهن باند را برای 6 میلیون خانوار ممکن کرده و درمجموع بیش از 900 میلیون نفر آفریقایی با کمک چین به خدمات دیجیتال دسترسی دارند که این نفوذ گسترده سود سرشار اقتصادی و امنیتی و سیاسی را برای چین به همراه خواهد آورد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1326859

مهمترین اخبار ایران و جهان: