نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 16:23

وضعیت فوق بحرانی برداشت آب از سفرهای زیرزمینی خراسان جنوبی

عضو هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: براساس استاندارد‌های جهانی سالانه ۴۰ درصد حجم ورودی آب به سفره‌های زیر زمینی قابل برداشت اما هم اکنون در خراسان جنوبی به مرحله فوق بحران رسیده‌ایم چرا که ۱۲۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سعید سروری، عضو هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سالانه ۹۱۱ میلیون متر مکعب آب از حدود ۱۴ هزار منبع آبی در استان برداشت می‌شود که بیشترین حجم تخلیه آب زیر زمینی از طریق چاه‌هاست.

وی با اشاره به این که ۸۳ درصد ظرفیت مخازن سد‌های استان خالی است افزود: هم اکنون از ۷۵ میلیون متر مکعب حجم سد‌های استان، ۱۳ میلیون مترمکعب آب دارد و تنها در ۱۷ درصد مخازن سد‌های استان آب ذخیره است.

وی گفت: براساس استاندارد‌های جهانی سالانه ۴۰ درصد حجم ورودی آب به سفره‌های زیر زمینی را می‌توانیم برداشت کنیم که هم اکنون در خراسان جنوبی به مرحله فوق بحران رسیده‌ایم، زیرا نه تنها ۱۰۰ درصد آب ورودی به سفره‌ها برداشت می‌شود بلکه در سال آبی گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت نیز داشته ایم.

عضو هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از فرونشست زمین در ۱۷ محدوده مطالعاتی خراسان جنوبی از جمله سرایان، سده، چاهک موسویه، طبس، مختاران، سهل‌آباد و خضری خبر داد.

سروری همچنین با اشاره به تصویب صرفه جویی ۱۷۶ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان گفت: این مقدار صرفه جویی باید تا افق ۱۴۰۵، با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب، اداره کل صمت و مدیریت فضای سبزحاصل شود.

 نوسازی ۴۵۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده

مهدی دوستی، سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم در این نشست خبریگفت: از ۱۲ هزار کیلومتر شبکه آب استان، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است که نوسازی ۴۵۰ کیلومتر از این میزان، اولویت شرکت آب و فاضلاب برای کاهش هدررفت آب است.

وی با بیان این که ۲۵ درصد از آب مصرفی خراسان جنوبی معادل ۲۵ میلیون متر مربع درحال شیرین سازی است افزود: ۴۰ درصد آب تولیدی شرب استان، بدون درآمد است که مربوط به هدررفت آب و انشعابات غیرمجاز است.

وی با اشاره به احتمال وجود حدود ۶ هزار انشعاب غیرمجاز آب در استان گفت: این ۶ هزار انشعاب، معادل ۱۳ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کنند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به این که ۲۴ درصد از آبدهی دشت‌ها را در استان از دست داده ایم افزود: پیک مصرف آب در استان امسال ۳۸ درصد افزایش داشت که بیشترین مصرف در بحث مصارف خانگی و آبیاری فضای سبز است.

دوستی گفت: هم اکنون شهرستان‌های بیرجند، طبس، نهبندان، قاینات و شهر آرین شهر دارای تنش آبی است و علاوه بر آن ۴۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود که براساس برنامه، این تعداد روستا تا سال ۱۴۰۴ باید به شبکه آبرسانی متصل شوند.

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1308559

مهمترین اخبار ایران و جهان: