نیوز سیتی!
26 آذر 1401 - 11:36

احیای پوشش گیاهی چهار محال و بختیاری ضروری است

شهرکرد - رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: باید احیای پوشش گیاهی چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گیرد.

فرزاد رضازاده در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: تثبیت و احیای پوشش گیاهی یکی از اقداماتی است که برای حفظ خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: این اقدام برای مناطقی صورت می‌گیرد که قبلاً واجد پوشش گیاهی بوده و الان فاقد پوشش هستند.

رضازاده افزود: استقرار پوشش گیاهی منجر به آن می‌شود که خاک مجدد خود را پیدا کند، در بسیاری از مناطق کویری نقش پوشش گیاهی به خوبی قابل مشاهده است چون زمانی‌که باد می‌خواهد خاک را جابجا کند بوته‌های موجود در سطح خاک این اجازه را نمی‌دهند.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای حفظ خاک بر روی دامنه‌ها شیارهایی زده می‌شود که این شیارها چه منقطع و چه پیوسته باشند، بر روی خطی افقی با شیب ایجاد می‌شوند و این سبب می‌شود آب بارانی که می‌خواهد روی دامنه جاری شود در این شیارها به دام افتد.

وی ادامه داد: این شیارها باید متناسب با آب بارانی باشند که بر روی دامنه جریان می‌یابد، اندازه شیارها اگر بیشتر از میزان بارش‌ها باشد اشکالی پیش نمی‌آید اما کوچک بودن شیارها سبب سریز شدن آب باران می‌شود و شیارها را دچار تخریب و پارگی کرده و این خود عاملی برای فرسایش خاک می‌شود.

رضازاده خاطرنشان کرد: به این شیارها، فارو می‌گویند و باید برای ایجاد آن‌ها از کارشناسان متخصص استفاده شود و عمق و طول آن‌ها به‌صورت علمی صورت گیرد.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: آب در این شیارها به دام افتاده، در زمین نفوذ کرده و با این وجود رطوبت لازم برای خاک فراهم شده و می‌توان بذرکاری را انجام داد، به این ترتیب می‌توان با این روش درختان بسیاری پرورش داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 915215

مهمترین اخبار ایران و جهان: