یک چهارم پروژه های آزادراهی کشور در آذربایجان شرقی در حال اجرا است که اگر به بهره برداری برسند سهم بسزایی در افزایش نقش اقتصادی استان خواهند داشت.
خبرگزاری فارس- لیلا حسینزاده: «یک چهارم و شاید نیمی از پروژه های آزادراهی کشور در استان آذربایجان شرقی اجرا میشود!» جمله سنگینی است و آدم را به یاد حرف هایی مثل تبریز شهر اولین ها، تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام و غیره می اندازد.
خبرگزاری فارس- لیلا حسینزادهخبرگزاری فارس- لیلا حسینزادهالبته نه اینکه تبریز شهر اولین ها نباشد و این همه پروژه آزادراهی در استان اجرا نشود!! اجرا میشود اما راستش را بخواهید چنین جملاتی منِ آذربایجانی را بیشتر از اینکه مفتخر کند می ترساند.
رئیس جمهور دارد می آید؛ می ترسم آمدنی مسوولان استان فقط بر این موضوعات «اظهر من الشمس» تکیه کنند و رئیسی هم به یاد گذشته پرافتخار این دیار بیفتد و روند نزولی شاخص های کلان اقتصادی استان را که از ۲۰ سال پیش شروع شده بکلی فراموش کند؛ نبیند این همه نقص و کاستی را در پروژه های عمرانی و آزادراه مرند- تبریز- بازرگان، راه آهن میانه- تبریز، جاده مرند- ائواوغلی و غیره همچنان بریده بریده و ناقص در انتظار اعتبارات قطره چکانی و تکمیل زورکی به حسرت نشینند...
می خواهم بگویم آقایان مسوول! افتخارات آذربایجان را همه می دانند و بر شکوه، عظمت و پتانسیل های سر ایران تمام مسوولان ارشد کشور از جمله شخص مقام معظم رهبری و رئیس جمهور صحه میگذارند.
اما تکیه صرف بر این افتخارات و تکرار آنها باعث می شود آذربایجان شرقی نتواند در زمینه جذب اعتبارات مناسب و ارتقاء شاخص های کلان اقتصادی بویژه در پروژه های زیرساختی، ریلی و جاده ای عملکرد مناسبی داشته باشد و اکثر این پروژه ها به صورت ناقص و نیمه تمام از سال ها پیش به جا مانده اند و رنگ تکمیل را به خود نمی بینند.
تلاش در جهت رفع نواقص گذشته پروژه های جاده ای و ریلی
تلاش در جهت رفع نواقص گذشته پروژه های جاده ای و ریلیتلاش در جهت رفع نواقص گذشته پروژه های جاده ای و ریلیمواردی را که در بالا عرض کردم استاندار آذربایجان شرقی بهتر توضیح میدهد و میگوید: در رابطه با جاده ها و پروژه های ریلی استان در گذشته اقداماتی انجام گرفته اما بنا به دلایلی برخی از این پروژه ها به شکل بریده بریده اجرا شده و نهایتا کریدوری که بتواند مسیرها را مثلا از غرب به شرق یا شمال به جنوب متصل کند شکل نگرفته است.
عابدین خرم در گفتوگو با خبرنگار فارس به برخی از نواقص پروژه های جاده ای استان اشاره و اضافه می کند: آزادراه زنجان به تبریز اجرا شده ولی محور تبریز به بازرگان ناقص مانده یا جاده صوفیان و مرند کار شده اما از مرند به ائواوغلی ناقص است!
وی میافزاید: از پلیس راه هشترود تا مراغه قطعه ای به طول حدود ۶۰ کیلومتر که استان را به مرز تمرچین وصل می کند باقی مانده که می خواهیم این نقص را رفع کنیم.
وی میافزاید: از پلیس راه هشترود تا مراغه قطعه ای بستان را به مرز تمرچین وصل می کند باقی مانده که می خواهیم این نقص را رفع کنیم.استاندار آذربایجان شرقی ابراز می دارد: در جاده تبریز به اهر محور اهر به بیله سوار مسیری است که تعریف شده اما پیمانکار پروژه کاملا به صورت منفعل عمل کرده و روند اجرای پروژه بسیار کند بوده است.
خرم یادآور میشود: در راه آهن میانه به تبریز نیز از ایستگاه خاوران به بستان آباد نقص وجود دارد و شبکه هنوز تکمیل نیست.
این مسوول تصریح میکند: نهایتا کریدورهای اساسی و شاهرگ هایی که می تواند این حلقه های مفقوده را تکمیل کند در یک برنامه چند ماهه بررسی کردیم تا عقب افتادگی هایی را که اتفاق افتاده برای مسوولان کشوری ملموس سازیم و نقش تجاری و ترانزیتی مسیرهای جاده ای و ریلی استان را برجسته کنیم.
وی مدعی میشود: اگر این نواقص رفع شود در شبکه یک چهارم راه آهن، جاده ها و آزادراه های ما تحول بزرگی اتفاق خواهد افتاد که تاثیر بسزایی در اقتصاد استان و اقتصاد ملی به جای خواهد گذاشت.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به استان اعلام میکند: ارقام بسیار مناسبی برای پروژه های استان در نظر گرفته شده اما با توجه به اینکه فصل کاری در استان محدود است به موقع باید جذب و به پروژه ها تزریق شوند تا پیمانکاران با سرعت کارها را پیش برند.
طراحی ۴۸۰ کیلومتر آزاد راه برای آذربایجانشرقی
طراحی ۴۸۰ کیلومتر آزاد راه برای آذربایجانشرقیطراحی ۴۸۰ کیلومتر آزاد راه برای آذربایجانشرقیمعاون وزیر راه و شهرسازی هم به طراحی ۴۸۰ کیلومتر آزادراه و ۴ آزادراه مهم برای آذربایجانشرقی اشاره و اضافه میکند: ۶۷۰ کیلومتر بزرگراه هم در برنامه کاری است که ۲۳۰ کیلومتر آن اجرا شده و مابقی طی ۴ سال به اتمام خواهد رسید.
خیرالله خادمی به خبرنگار فارس میگوید: امیدواریم تعهدات دولتی آزادراههای مهم استان که شبکه مواصلاتی و کریدورهای اصلی را تکمیل میکند، به صورت مستمر تامین شود و تعهدات بخش خصوصی هم به منصه ظهور برسد تا در مدت زمان مشخص شاهد بهرهبرداری از این پروژهها باشیم.
وی خط آهن بستانآباد- تبریز را مهمترین مسیر ریلی شمالغرب کشور می داند و می گوید: با برنامهریزی منسجم از سفر آتی هیات دولت به آذربایجانشرقی نهایت بهره را خواهیم برد تا با تامین اعتبار و تزریق مالی به سیستم پیمانکاری و بخش اجرایی حداکثر تا سه ماه شاهد اتمام و بهرهبرداری از این پروژه باشیم.
وی خط آهن بستانآباد- تبریز را مهمترین مسیر ریلی شمالغرب کشور می داند و می گوید: با برنامهریزی منسجم از سفر آتی هیات دولت به آذربایجانشرقی نهایت بهره را خواهیم برد تا با تامین اعتبار و تزریق مالی به سیستم پیمانکاری و بخش اجرایی حداکثر تا سه ماه شاهد اتمام و بهرهبرداری از این پروژه باشیم.خادمی مدعی می شود: این پروژه اولین پروژه ریلی خواهد بود که حداکثر تا اوایل تابستان توسط دولت مردمی آیتالله رئیسی به بهرهبرداری خواهد رسید.
آزادراه تبریز- بازرگان نیازمند توجه رئیس جمهور
آزادراه تبریز- بازرگان نیازمند توجه رئیس جمهورآزادراه تبریز- بازرگان نیازمند توجه رئیس جمهورنایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یکی از اولویت های استان در سفر ریاست جمهوری را پروژه های ریلی و جاده ای اعلام و اضافه می کند: در جلسات متعدد بررسی های زیادی این ارتباط صورت گرفته، از طرف استانداری هم پیگیر هستند تا پروژه های مهم ریلی و جاده ای استان جزو مصوبات سفر قرار گیرد.
سیدمحمدرضا میرتاجالدینی ابراز میدارد: یکی از پروژه های بزرگ ریلی استان تکمیل راه آهن میانه – تبریز است که به مراحل پایانی تکمیل رسیده و اگر اعتبار مناسبی برای این پروژه در نظر بگیرند به زودی تمام شود.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در عین حال خاطرنشان می سازد: آزادراه تبریز- بازرگان هم بسیار مهم است که در سه محور اجرا می شود و نیازمند اعتبارات سفر ریاست جمهوری است.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در عین حال خاطرنشان می سازد: آزادراه تبریز- بازرگان هم بسیار مهم است که در سه محور اجرا می شود و نیازمند اعتبارات سفر ریاست جمهوری است.وی متذکر می شود: در برخی از جاده های استان نقاط حادثه خیز وجود دارد؛ از جمله در سه راه غفاری آذرشهر، ورودی و خروجی ممقان به شهرک سلیمی بعضا شاهد رخداد حوادث ناگوار هستیم که باید ترمیم و اصلاح شوند؛ چند مورد از پروژه های نیمه تمام جاده ای در سایر شهرها هم که نیازمند اعتبار هستند.
نگاهی اجمالی به وضعیت مهم ترین پروژه های ریلی و جاده ای استان
نگاهی اجمالی به وضعیت مهم ترین پروژه های ریلی و جاده ای استاناما رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی به اقتضای سمت خود برای بیان آخرین وضعیت پروژه های ریلی و جاده ای استان به آمار و ارقام دقیق تکیه دارد و در گفتوگو با خبرنگار فارس به هفت پروژه تاثیرگذار استان در این ارتباط میپردازد.
محور جدید راه آهن میانه - تبریز
محور جدید راه آهن میانه - تبریزمحور جدید راه آهن میانه - تبریزمحمد فرشکاران میگوید: احداث محور جدید راه آهن میانه - تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و در سال ۱۴۰۱ خاتمه خواهد یافت و تاکنون ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه منجر به افزایش میزان جابجایی مسافر و بار، کاهش مصرف سوخت و زمان سیر نسبت به مسیر موجود خواهد شد، میافزاید: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون سه هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه منجرفرشکاران توضیح میدهد: برای تامین این اعتبار استفاده از ظرفیت تبصره های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه های قابل بهره برداری، بهره گیری از منابع صندوق توسعه استان و اعتبارات سفر ریاست جمهور در نظر گرفته شده است.
بزرگراه بستان آباد - سراب
بزرگراه بستان آباد - سراببزرگراه بستان آباد - سرابوی ابراز میدارد: بزرگراه بستان آباد- سراب به طول ۸۶ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شده و تاکنون به میزان ۶۰ درصد پیشرفت کرده و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی اعلام می کند با بهره برداری از این بزرگراه زیرساخت های گردشگری(جاده ای) استان تکمیل و امکان ارتباط با کریدور بین المللی شرق به غرب ایجاد میشود.
فرشکاران یادآور می شود: تا کنون برای این پروژه ۱۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده و ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن مورد نیاز است که از طریق استفاده از ظرفیت تبصره های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه های قابل بهره برداری، بهره گیری از منابع صندوق توسعه استان تامین میشود.
بزرگراه اهر - تبریز - بیله سوار
بزرگراه اهر - تبریز - بیله سواربزرگراه اهر - تبریز - بیله سواراین مسوول ادامه می دهد: بزرگراه اهر - تبریز - بیله سوار به طول ۹۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ شروع شده و با صرف اعتبار ۴۳۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تاکنون به میزان ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی اذعان می دارد: برای تکمیل این پروژه تا سال ۱۴۰۳، رقم ۲۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که با استفاده از ظرفیت تبصره های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه های قابل بهره برداری، منابع صندوق توسعه استان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری تامین خواهد شد.
به گفته فرشکاران بزرگراه اهر - تبریز - بیله سوار زیرساختهای لازم جهت ارتباط با کریدورهای بین المللی از طریق کشورهای حوزه قفقاز را مهیا میکند.
آزادراه تبریز – ارومیه
آزادراه تبریز – ارومیهآزادراه تبریز – ارومیهرئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی توضیح می دهد: اجرای آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ شروع شده و با صرف اعتبار ۷۶۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۲ درصد پیشرفت کرده است.
فرشکاران می گوید: برای تکمیل پروژه در سال ۱۴۰۲ حدود یک هزار و ۲۹۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است که با مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت تبصره های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه های قابل بهره برداری، منابع صندوق توسعه استان قابل تامین است.
وی نقش آزادراه تبریز – ارومیه را در تکمیل زیرساخت های لازم جهت ارتباط مراکز صنعتی دو استان و ارتباط با پایانه های مرزی و تکمیل مسیرهای ترانزیت شمال غرب کشور بسیار مهم برشمرد.
آزادراه تبریز – بازرگان
آزادراه تبریز – بازرگانآزادراه تبریز – بازرگاناین مسوول بیان میکند: احداث آزاد راه تبریز – بازرگان به طول ۲۵۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ شروع شده و با صرف اعتبار ۳۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا سال ۱۳۹۹ تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فرشکاران ادامه می دهد: این آزادراه بسیار مهم و استراتژیک برای تکمیل به حدود ۶ هزار و ۶۴۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که با مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت تبصره های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه های قابل بهره برداری، منابع صندوق توسعه استان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری قابل تامین است.
وی می گوید: با احداث این آزادراه مسیر ترانزیتی تهران- تبریز تا مرز بازرگان جهت ارتباط با مبادی ورودی و خروجی ترکیه کشورهای اروپایی تکمیل و امکان ارتباط با کریدورهای بین المللی از کشورهای حوزه قفقاز و ترکیه برقرار می شود.
آزادراه مراغه - ملکان - هشترود -نقده- تمرچین
آزادراه مراغه - ملکان - هشترود -نقده- تمرچینآزادراه مراغه - ملکان - هشترود -نقده- تمرچینرئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی می افزاید: احداث آزاد راه مراغه - ملکان - هشترود -نقده- تمرچین به طول ۹۲ کیلومتر برای تکمیل مسیر ترانزیتی مراغه تا مرز تمرچین جهت ارتباط با مبادی ورودی و خروجی کشور عراق از سال ۱۳۹۱ شروع شده و با صرف اعتبار ۳۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۲ درصد پیشرفت کرده است.
وی توضیح می دهد: برای اتمام این پروژه حدود ۶۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است که با مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت تبصره های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه های قابل بهره برداری، منابع صندوق توسعه استان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری قابل تامین است.
بزرگراه خواجه - ورزقان - سه راهی آقابابا
بزرگراه خواجه - ورزقان - سه راهی آقابابابزرگراه خواجه - ورزقان - سه راهی آقابابافرشکاران ابراز می دارد: احداث بزرگراه خواجه - ورزقان - سه راهی آقابابا به طول ۱۲۰ کیلومتر برای تکمیل زیرساخت های گردشگری، صنعتی و معدنی استان از سال ۱۳۹۱ شروع شده و با صرف اعتبار ۷۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا کنون به میزان ۷۵ درصد پیشرفت کرده است.
به گفته این مسوول با مشارکت شرکت مس و تامین اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی این پروژه در سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.
انتهای پیام/۶۰۰۲۶
شناسه خبر: 349015