نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 11:42

لوکاشنکو راه هسته‌ای شدن را به کشورهای پساشوروی نشان داد

رئیس جمهور بلاروس می‌گوید کشورهای پساشوروی که با میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای به‌دنبال تقویت قوای تدافعی خود هستند، باید روابط نزدیک‌تری با روسیه برقرار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس با تشریح راه به دست آوردن سلاح هسته‌ای، به کشورهای پساشوروی توصیه کرد که روابط‌شان با روسیه را تقویت و نزدیک‌تر کنند.

لوکاشنکو در واکنش به بیانیه اخیر آستانه، پایتخت قزاقستان درباره روابط با روسیه و به‌اشتراک‌گذاری «سپر هسته‌ای»، گفت: هیچ‌کس مقابل قزاقستان یا سایر کشورهایی که مثل ما با روسیه روابط نزدیک دارند، نمی‌ایستد.

وی افزود: هر کشوری که به اتحادیه روسیه و بلاروس ملحق شود، به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا خواهد کرد. باید این موضوع را درک کنیم که برای اتحاد، فرصت راهبردی منحصربه‌فردی در اختیار داریم.

لوکاشنکو همچنین اضافه کرد که این نظر شخصی اوست و ممکن است که روس‌ها لزوما چنین نظری نداشته باشند.

قاسم جومرت توکایِف، رئیس جمهور قزاقستان اوایل هفته جاری با اشاره به سطح بالای روابط و اتحاد روسیه و بلاروس گفت: حالا حتی سلاح هسته‌ای هم اشتراکی است.

به ادعای توکایف، اتحاد مسکو با مینسک، با سایر کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا که ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان را نیز دربرمی‌گیرد، متفاوت است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه مارس اعلام کرد که مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد. لوکاشنکو نیز درباره این موضوع گفت که «ارسال و استقرار مهمات هسته‌ای شروع شده است.»

روسیه به دفعات اعلام کرده که این تسلیحات در اختیار بلاروس قرار نخواهد گرفت و مسکو کنترل کامل آن را در اختیار خواهد داشت.

اخبار پیرامون استقرار این تسلیحات، انتقاد واشنگتن را به همراه داشت. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفته بود که درباره این تصمیم مسکو «احساس خیلی بدی» دارد.

سفارت روسیه در آمریکا نیز در واکنش اعلام کرد که اتخاذ چنین تصمیماتی از جانب مسکو در راستای تقویت و تامین امنیت متحدانش، «حق حاکمیتی روسیه است.»

انتقادات آمریکا در حالی است که هم‌اکنون این کشور در پنج کشور اروپایی عضو ناتو(بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه) سلاح هسته‌ای مستقر کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1246415

مهمترین اخبار ایران و جهان: