نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 15:52

اجرای طرح پنل‌های خورشیدی اولویت بسیج سازندگی است

نیشابور ـ رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: اجرای طرح پنل‌های خورشیدی برای حمایت از روستاییان در اولویت بسیج سازندگی کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد زهرایی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح پنل‌های خورشید روستای چاه نسر با بیان اینکه روستای چاه‌نسر جزو نخستین روستاهایی انرژی پاک در کشور و بزرگترین روستای خورشیدی کشور است اظهار کرد: اجرای طرح پنل‌های خورشیدی برای حمایت از روستاییان در اولویت بسیج سازندگی کشور است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: روستای چاه‌نسر بزرگترین روستای خورشید کشور است که اهالی آن برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خانگی همت کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی الگوهایی که ما در سازمان بسیج دنبال می‌کنیم همین الگوهای قابل تکثیر مردمی است، تاکید کرد: روستای چاه‌نسر الگوی انرژی پاک قابل تکثیر در سراسر کشور است.

زهرایی ادامه داد: یکی از طرح‌های ما در بسیج سازندگی انرژی پاک در کشور است و عنوان این طرح نیروگاه‌های کوچک ۵کیلو واتی خورشیدی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: نیروگاه‌های کوچک ۵کیلو واتی خورشیدی مزایایی دارد از جمله ارز‌آوری برای کشور، کمک به تولید برق و خروج از حالت تمرکزی به خانه‌های مردم همینطور پدافند غیرعاملی که انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استان خراسان در این طرح پیشتاز بوده، گفت: در نیشابور بیش از ۲۰۰ واحد نیروگاه ۵ کیلو وات خانگی وجود دارد.

زهرایی با بیان این نکته که ۸۰ واحد نیروگاه ۵ کیلو وات خانگی با مشارکت کمیته امداد امام خمینی و بسیج سازندگی در روستای چاه‌نسر قرار دارد، تصریح کرد: در این طرح ارزان‌ترین وام به متقاضی داده می‌شود و برق تولیدی با گران‌ترین بهای شرکت برق از متقاضی خریداری می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در این طرح تمام آورده به صورت تسهیلات به متقاضی داده شده و خرید تضمینی برای ۲۰ سال اتفاق می‌‌افتد. همچنین این طرح ۲۰ سال تعهد تأمین و نگهداری دارد.

وی در خصوص اشتغال جوانان روستا عنوان کرد: در موضوع اقتصاد، اشتغال و رفع بیکاری مهمترین مسئله تغییر رویکرد سیاستگذاران و تصمیم‌گیران از نگاه سرمایه‌داری به نگاه اقتصاد مقاومتی مردمی است اگر این اتفاق بیفتد ما دیگر در روستاها بیکار نداریم.

زهرایی بیان کرد: نگاه سرمایه‌داری یعنی فاصله طبقاتی یعنی ارباب و رعیتی با این نگاه تنها کاری که جوانان روستا می‌توانند انجام دهند کارگری در کارخانجات است از این رو باید این نگاه تغییر کند.

روستای چاه نسر، نخستین روستای انرژی پاک خورشیدی ایران است

در ادامه این مراسم سرهنگ کوکبی، مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) نیز اظهار کرد: استان خراسان رضوی و شهرستان نیشابور در ایجاد نیروگاه ۵ کیلو وات خانگی پیشتاز بوده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) گفت: شهرستان نیشابور حدود ٢٠٠ واحد خورشیدی داریم که ٨٠ واحد خورشیدی در روستای چاه نسر است.

وی ادامه داد: این روستا به عنوان اولین روستای انرژی پاک خورشیدی در ایران است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1200268

مهمترین اخبار ایران و جهان: