نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 10:48

هنرنمایی بهار در طبیعت کوه کرکس نطنز+تصاویر و فیلم

در فصل بهار طبیعت کوه کرکس در اوج زیبایی، غنا و تازگی‌ست و دیگر اثری از برف و سرما و یخبندان زمستانی بر فراز کرکس نیست و چشمه‌ها جاری‌تر از هر فصل دیگر سال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، کوه کرکس یکی از قله‌های مهم کشور و بلندترین قله رشته‌کوهی در مرکز ایران و شمال استان اصفهان با ارتفاع ۳۸۹۵ متر از سطح دریا است که به دلیل قرار گرفتن در بخش مرکزی ایران کوهنوردان فصول مختلف سال را برای فتح آن انتخاب می‌کنند.

احتمالاً اولین علامت سؤالی که بعد از شنیدن اسم کوه کرکس در ذهن شما هم‌شکل می‌گیرد وجه‌تسمیه این جاذبه طبیعی غول‌پیکر است. داستان اسم‌گذاری این کوه هم جالب و هم تا حدودی گیج‌کننده است، درباره علت نام‌گذاری کوه کرکس به این اسم دلایل مختلفی آورده شده که تقریباً هیچ‌کدام را نمی‌توانیم صد در صد تأیید کنیم.

 

مثلاً بعضی‌ها باور دارند که دلیل این نام‌گذاری وجود کرکس‌های کوچک و سیاه‌رنگی است که اطراف کوه در حال پرواز هستند، عده‌ای دیگر می‌گویند که ارتفاع کوه آن‌قدر زیاد است که هیچ کرکسی نمی‌تواند خودش را به بالای آن برساند.

همان‌طور که از رنگ کوه هم می‌شود حدس زد، اینجا یک اثر هنری است که طی هزاران سال در اثر خارج شدن گدازه‌های آذرین از دل زمین شکل‌گرفته است. سطح زیرپوشش کوه کرکس حدود ۳۰۰ هزار هکتار است که از این وسعت حدود یک‌سوم آن به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و شکارممنوع معرفی‌شده است.

بارندگی‌های مناسب در کوه کرکس، دره‌های پرپیچ‌وخم اینجا را تبدیل به زمین‌های سرسبز و بسیار تماشایی کرده‌اند که انواع بوته‌ها و گیاهان زینتی در گوشه و کنار آن به چشم می‌خورند. آب حاصل از همین بارندگی‌ها منبع اصلی چشمه‌هایی مثل کامو، گزرتو و چورنکی است که در دامنه‌های این کوهستان زیبا جریان دارند.

 

طبیعتاً وقتی پوشش گیاهی مناسب و آب کافی در جایی وجود داشته باشد باید انتظار گونه‌های جانوری مختلف را هم داشته باشیم. قوچ، میش وحشی، موش صحرایی معروف به پایکا، کل و بز، گرگ، روباه، گربه وحشی، گراز، تشی و پلنگ بعضی از حیواناتی هستند که این کوهستان را به‌عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

یکی از بهترین اوقات سال برای لذت بردن از کوهنوردی فصل بهار است، در این فصل سال طبیعت کرکس در اوج زیبایی، غنا و تازگی‌ست و دیگر اثری از برف و سرما و یخبندان زمستانی بر فراز کرکس نیست و چشمه‌ها جاری‌تر از هر فصل دیگر سال است.

 

 

همچنین در این ماه شاهد زیباترین و دیدنی‌ترین جلوه‌های طبیعت و کوهستان یعنی روییدن گل‌ها و گیاهان مختلف دارویی در کوهپایه‌ها خواهیم بود.

با توجه به وجود چشمه‌ها، گل‌ها و گیاهان خودرو در سراسر کوهپایه‌های کرکس در بهار، می‌توان از همه این مواهب طبیعی در آب و هوایی معتدل و خنک بهره برد.

بیش از ده گیاه دارویی در این منطقه وجود دارد که حتی چیدن آن‌ها می‌تواند لذت مضاعف را برای کوه‌پیمایان به همراه داشته باشد؛ آویشن کوهی، زیره سیاه کوهی، تره کوهی و گیاه شنگ ازجمله این گیاهان خوش عطر و بو و پرخاصیت طبیعت کرکس است که عمدتاً پس از بارش‌های بهاری در کوهپایه‌ها دیده می‌شود.

 

گیاهان زینتی همچون لاله واژگون و سایر گیاهان زیبای دیگر نیز در این فصل زیبایی طبیعت کرکس را دوچندان کرده است.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً در فصل سری به این نقطه دلپذیر بزنید و در فصل زیبای بهار پرفراز کرکس، آب و هوایی تازه کنید.

 

 

 

 

 

پایان پیام/۶۳۰۲۵/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1229668

مهمترین اخبار ایران و جهان: