نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 14:23

ارائه قالب های جدید بورس دانشجویی توسط وزارت علوم

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم گفت: قالب های جدیدی برای بورس دانشجویی در کشور تدوین شده که می تواند مشارکت بیشتر بخش های صنعتی را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد محمدی مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم شب گذشته در نشستی 3 ساعته با اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس که با حضور روسای دانشگاههای هرمزگان برگزار شد، به تشریح اشکال جدید قالب های بورس دانشجویی پرداخت و اظهار داشت: در این بخش بدنبال انطباق نیازهای صنعت و پاسخگویی به آنها در دانشگاه هستیم و برای طراحی اشکال جدید بورسیه دانشجویی، تحقیقات گسترده ای در میان دانشگاهیان کشورهای مختلفی از جمله کانادا، چین، آمریکا و ... در قالب بیش از 70 هزار مصاحبه و گفت و گو انجام دادیم.

وی با بیان این که شکل فعلی میزان شرکت کنندگان در کنکور در رشته های مختلف، حالت کاریکاتوری به خود گرفته و امسال بیش از 580 هزار دانش آموز کشورمان در رشته تجربی کنکور داده اند و همگی بدنبال قبولی در 9600 صندلی پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی بوده اند، افزود: در همین شرایط، شمار شرکت کنندگان ما در دیگر رشته ها بشدت رو به کاهش است و اگر می خواهیم که نقطه بحرانی در این زمینه نرسیم باید از اکنون به فکر باشیم.

محمدی مسعودی ادامه داد: در میان 580 هزار دانش آموز رشته تجربی امسال، بیش از 50 هزار نفر از آنان معدل نهایی بالای 19 داشته اند و اینها همگی بدنبال قبولی در 9600 صندلی پزشکی و داروسازی بوده اند وقتی در این رشته قبول نمی شوند، عملا میل به مهاجرت پیدا می کنند.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم در ادامه با تشریح انواعی از اشکال جدید بورسیه در کشور، شرح دقیق همه این اشکال را در سایت sib.saorg.ir عنوان کرد و بیان داشت: بورس مشاغل، بورس فنی و مهندسی، بورس علوم انسانی، بورس علوم پایه، بورس هنر، بورس سال آخر، بورس دانش، بورس بنگاههای اقتصادی، بورس مشاغل، بورس وطن، بورس سرآمدان و بورس ابرار و بورس کوتاه مدت داخل و خارج کشور از جمله این اشکال جدید بورسیه هستند.

وی امنیت شغلی را باعث ایجاد انگیزه و امید از یک سو و تأمین نیروی کار نخبه و توانمند برای صاحبان مشاغل از سوی دیگر عنوان کرد و گفت: در شیوه های بورسیه ای جدید، دانشجویان بر اساس نظر شرکت و صنعتی خاص، دروس خاصی را می گذرانند و حتی نخبگان صنعت تحت عنوان اساتید مدعو، دروسی را تدریس می کنند.

محمدی مسعودی همچنین در بیان دستاوردهای اشکال جدید بورسیه در کشور به بومی گزینی، تأمین نیروی کار ماهر برای صاحبان مشاغل، رشد بازدهی علمی کشور، ایجاد امنیت شغلی و روانی برای بسیاری از جوانان و کمک به حل مسائل و موضوعات مهم صنایع اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت نفت و دیگر صنایع در این زمینه گام های خوبی برداشته اند و می توان آن را تعمیم داد.

در ادامه این نشست، اعضای حاضر از جمله چهره های اقتصادی و بازرگانی و علمی استان و نیز روسای دانشگاههای هرمزگان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1662768

مهمترین اخبار ایران و جهان: