نیوز سیتی!
13 فروردین 1403 - 12:26

سفر به حیرت انگیزترین جاذبه ایران/ غار "ده‌شیخ" را ببینید

غار "ده‌شیخ" با قدمت ۱۳۵ میلیون سال از جاذبه‌های ناشناخته و شگفت انگیز ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، چند سال پیش در 45 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در بالادست روستای ده شیخ افراد محلی غاری شگفت انگیز کشف کردند که چندین مرحله اکتشاف توسط محققان و غارشناسان انجام و هم‌اکنون به عنوان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ایران می‌توان از آن نام برد که ناشناخته مانده است.

اسفندماه 97 غار ده شیخ ثبت ملی شد و همه ساله شاهد افزایش بازدید کنندگان ازاین جاذبه منحصر به فرد هستیم که بنا به گفته گردشگران عنوان «خواهر دوقلوی غاز علیصدر همدان» را باید برای این جاذبه انتخاب کرد.

دهنه غار ده شیخ در ارتفاع یک هزار و 670 متری از سطح دریا واقع شده و مسیر ابتدایی غار به طول 5 متر بوده که باید به صورت نیم خیز یا نشسته طی کرد تا به ورودهایی با ارتفاع بیش از 15 متر رسید و شاهد حیرت انگیزترین نقاشی زیبایی خداوندی با قندیل‌های آویزان و ریزش قطرات آب از آنها و ستون‌های زیبای طبیعی باشیم که شکوه و‌ جلای این جاذبه شگفت انگیز را در ذهن‌ها ماندگار کند.

  غار آهکی ده شیخ یک اثر طبیعی با 7 دالان با ارتفاع 7 متر است که انسان هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته است و استخوان‌های کشف شده در آن نشان از استفاده انسان دارد که البته هنوز قدمت سفال و استخوان‌های کشف شده مشخص نشده و برخی کارشناسان معتقدند قدمت آنها به قبل از ظهور اسلام می‌رسد.

.

گزارش از علی تلاشان

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1693468

مهمترین اخبار ایران و جهان: