نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 14:40

تأکید ترکمنستان و بلاروس بر تقویت بیشتر همکاری‌های علمی و فنی

سومین نشست کمیسیون دولتی همکاری‌های علمی و فنی ترکمنستان و بلاروس در «مینسک» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «دوشنبه»، سومین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های علمی و فنی ترکمنستان و بلاروس در مینسک برگزار شد.

براساس گزارش سفارت ترکمنستان در بلاروس، ریاست هیئت ترکمنی را «آلابردی آشیراف» رئیس آکادمی علوم ترکمنستان که همچنین رئیس بخش ترکمنی کمیسیون مشترک دو کشور است، را برعهده داشت. در طرف مقابل هم «تاتایانا استالیاراوا» نایب رئیس کمیته دولتی علوم و فناوری بلاروس سرپرست هیئتی از متخصصان سازمان‌های تحقیقاتی این کشور را برعهده داشت.

دو طرف همکاری‌‌های علمی و فنی را بخش مهمی از همکاری‌های ترکمنستان و بلاروس عنوان کرده و در خصوص تقویت بیشتر آن بر مبنای منافع دو کشور به توافق رسیدند.

افزایش تبادلات علمی و تجربی، توسعه پروژه‌های مشترک و ایجاد سازمان‌های تحقیقاتی مشترک و شرکت‌هایی با فناوری پیشرفته از جمله توافقات صورت گرفته در جریان این نشست بوده است.

طرفین همچنین زمینه‌های اولویت‌دار همکاری‌های علمی و فنی برای سال‌های 2024-2025 از جمله توسعه فناوری‌ و مواد شیمیایی جدید، تحقیقات در زمینه زیست‌فناوری و نانو، پروژه‌های مشترک در زمینه پزشکی و دارویی، حل مشکلات زیست‌محیطی، مطالعه پدیده‌های زمین لرزه و همچنین معرفی فناوری‌های نو در حوزه کشاورزی را مشخص کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1580024

مهمترین اخبار ایران و جهان: