نیوز سیتی!
10 آذر 1402 - 14:07

نقش سواحل مکران در تبدیل ایران به یک قدرت فرامنطقه‌ای

رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با تاکید به نقش سواحل مکران در تبدیل ایران به یک قدرت فرامنطقه‌ای گفت: سواحل مکران گنج پنهان کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ناخدا یکم پزشک غواص طاهر سلطان‌زاده رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز اظهار کرد: هفتم آذر از طرف بنیانگذار کبیر انقلاب روز نیروی دریایی ارتش نامگذاری شده است؛ در هفت آذر ۵۹، روز رشادت ناوچه‌های پیکان ارتش بود. 

وی با بیان اینکه از همان روزهای اول نیروی دریایی ارتش با عملیات‌های سنگین ضربات سختی به پیکره دشمن زدند، گفت: مهم‌ترین عملیات، همان عملیات ناوچه پیکان بود به طوریکه بیش از ۱۳ شناور و ۱۰ فروند بالگرد رژیم بعثی از بین رفت و به عبارتی ۷۰ درصد از بدنه نیروی دریایی دشمن متلاشی شد. 

سلطان‌زاده خاطرنشان کرد: با این عملیات خطوط صادراتی و دریایی رژیم بعثی قطع شد و قطعا اگر کمک‌های استکبار جهانی نبود، جنگ هشت ساله دفاع مقدس در همان ماه‌های اول عراق تسلیم می‌شد.

رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: مهم‌تریم وظیفه دریایی نیز بعد از عملیات مروارید اسکورت شناورهای انتقال نفت برای تامین اقتصاد کشور بود. 

وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید به نیروی دریایی ما، به عنوان یک نیروی دریایی راهبردی نگاه کنند از این‌رو در بدنه ارتش با نوسازی سعی کردند نیروی دریایی بسازند که در شان مردم باشد. 

سلطان‌زاده با اشاره به اینکه شناورها با بروزترین تجهیزات و با متکی به علم داخلی و تحریم‌های فراوان ساخته شده است، ادامه داد: جوانان ایران اسلامی در ارتش انواع شناورهای جدید مثل جماران، سهند، دنا و ناوشکن دیلمان ساخته و یا نوسازی می‌کنند.

وی بیان داشت: نیروی دریایی ارتش به عنوان علمدار سواحل مکران اقدامات اساسی برای پیشرفت این سواحل کرده که از آنها می‌توان به ساخت بیمارستان، منازل، اسکله، راه‌ها اشاره کرد. 

رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دستورات رهبر معظم انقلاب در خصوص ابلاغیه سیاست‌های دریایی را مورد اشاره قرار داد  و گفت: ایشان از این سواحل به عنوان گنج یاد کردند از این‌رو باید این سواحل را به بزرگترین سواحل منطقه تبدیل کرد. 

این مقام ارشد نیرویی دریایی به توسعه برنامه‌های دریانوردی اشاره کرد و گفت: تعداد ۹۳ ناوگروه به دریاها اعزام شدند که همه آنها پیام صلح کشور را انتقال دادند. 

وی اضافه کرد: نزدیک به ۳۰۰ مورد درگیری با پدیده شوم دزدان دریایی،  ناوگروه اسکورت و حمایت از کشتی‌های باری و غیره کشور و مراقبت از کشور اقتصاد کشورهای دوست و همسایه دیگر را هم در ماموریت‌های کاری خود داریم. 

امیر دریادار متذکر شد: نیروی دریایی کشور بدون هیچ چشمداشت همیشه به دنبال صلح و آرامش در دریاهای آزاد است. 

وی با تاکید بر اینکه ناوگروه ۸۶ نشانه اقتدار نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی بود، گفت:  این ناوگروه بیش از هشت ماه دریانوردی متمادی، ماموریت‌های خود را با موفقیت انجام داد به طوریکه ۳۵۰ نفر از همرزمان بنده در این ناوگروه حضور داشتند و‌ پیام صلح و دوستی و ایثار را به همه ابلاغ کردند. 

سلطان‌زاده گفت: ما در بیخ گوش استکبار جهانی، حیات خلوت آمریکا حضور پیدا کرده و با وجود تهدیدات فراوان هیچ وقت از ماموریت خود دست نکشیدیم و حتی در طول مسیر هر کشور دوستی که نیاز به کمک داشت دریغ نکردیم. 

این مقام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  به دیدار ارتشیان نیروی دریایی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: لبخند رضایت ایشان بر لب حاکی از آن بود که که ما موفق بودیم و حتی ایشان از این ماموریت به عنوان یک روز به یادماندنی و بزرگ یاد کردند. 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همچنین از روز هفت آذر به عنوان روز فداکاری یاد کردند، گفت:  امید است با دعای خیر مردم به پیروزی‌های بیشتر برسیم زیرا این پیروزی یعنی امنیت بیشتر و اقتصاد بهتر. 

وی ادامه داد: امروزه نیروهای مسلح هوشمندانه و هدفمند بر آن است این افتخارات عظیم به نسل‌های آینده منتقل شود و تلاش داریم این همت سرعت بیشتر بگیرد. 

امیر دریادار گفت: امیدواریم روزی صلح و آرامش در همه جهان اعم از دریا و خشکی برقرار شود. 

پایان پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590224

مهمترین اخبار ایران و جهان: