نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 22:25

دستغیب: دیوان محاسبات برای تحقق انضباط مالی و افزایش شفافیت از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند

رئیس دیوان محاسبات گفت: تشکیل مجمع معاونین مالی و سرمایه انسانی، چه از جهت تحقق شفافیت مالی و چه از منظر عملیاتی شدن انضباط اداری در دستگاه‌ها، ایده‌ای مبتکرانه و راهگشاست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سومین نشست مجمع معاونین مالی و سرمایه انسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور با حضور احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات و رئیس دستگاه دیپلماسی، به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست که دادستان، معاون امور اجرایی و پشتیبانی، معاونین فنی و حسابرسی امور عمومی و اقتصادی، جمعی از مستشاران دیوان محاسبات و ده‌ها تن از معاونین مالی و اداری دستگاه‌های مختلف کشور در آن حاضر بودند، سید احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات، ضمن قدردانی از میزبانی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: تشکیل مجمع معاونین مالی و سرمایه انسانی، چه از جهت تحقق شفافیت مالی و چه از منظر عملیاتی شدن انضباط اداری در دستگاه‌ها، ایده‌ای مبتکرانه و راهگشاست.

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به اینکه باید همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی با نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات، بیش از پیش، گسترش یابد، خاطرنشان کرد: طبق تعهدی که در جلسه رأی اعتماد از مجلس به نمایندگان مردم داده بودیم، تمام حسابرسان و کارشناسان دیوان محاسبات، کمک حال و مباشری امین برای دستگاه‌های اجرایی هستند و در حال حاضر هم دیوان محاسبات برای تحقق انضباط مالی و افزایش شفافیت در این حوزه از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه، با برشماری آثار تعامل دوسویه دستگاه‌های اجرایی با نهادهای نظارتی، افزود: یکی از مهمترین اثرات این تعامل، کاستن از حجم پرونده‌های تخلفات یا به بیان بهتر، انحراف از معیارهای قانونی در ارگان‌های مختلف است که علاوه بر حفظ و صیانت از بیت‌المال، اعتماد و سرمایه اجتماعی را به سطوح بالاتری ارتقا خواهد داد.

یادآوری موضوع نظارت و کنترل‌های داخلی در هر وزارتخانه، نکته دیگری بود که رئیس کل دیوان محاسبات بر آن تأکید کرد و بیان داشت: مسئولیت اصلی نظارت و کنترل‌های داخل سازمانی با معاونین اداری و مالی در هر دستگاه است و اقدام به هنگام در شناسایی مواردی همچون؛ نیروی انسانی مازاد، حسابرسی کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات، پروژه‌های عمرانی، موازی‌کاری‌ها، تحقق بودجه‌ریزی عملیاتی و... توسط معاونین حوزه اداری و مالی بسیار مؤثر است.

دستغیب اظهار کرد: ناگفته پیداست که هرچه نظارت‌ها بیشتر باشد، منابع جدیدی خلق خواهد شد و اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور، بدون مشارکت معاونان مالی و اداری و همچنین برقراری وحدت رویه در مسائل مبتلابه دستگاه‌ها، امکان‌پذیر نخواهد بود.

در ادامه این نشست، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نیز ضمن به فال نیک گرفتن برپایی چنین نشست‌هایی، گفت: مهمترین وظیفه دیوان محاسبات، نظارت بر حکمرانی صحیح و کارآمد است که این نهاد نظارتی با وجود نیروی انسانی متخصص و متعهد، می‌تواند الگوی حکمرانی شایسته در اداره کشور را تحقق بخشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1038924

مهمترین اخبار ایران و جهان: