نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 13:36

سخنگوی قوه قضائیه: 61 درصد پرونده های کشف حجاب درتهران منجر به محکومیت شدند

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به تشکیل پرونده‌های مقابله با بی حجابی قضائی در مجتمع ارشاد گفت: ۶۱درصد پرونده‌های مطروحه منجر به محکومیت، ۲۵ درصد این پرونده‌ها منتهی به صدور قرار منع تعقیب و حدود ۱۲ درصد به حکم برائت شدند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس درباره پرونده‌های کشف حجاب گفت: مقررات فعلی همانند ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و همچنین حسب مورد ماده ۶۳۹  و سایر مقررات حقوقی با رعایت مقررات ماده ۴ قانون کاهش مجازات حبس و ماده ۲۳ مجازات اسلامی در رابطه با حجاب و عفاف باید اجرا شود.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع این است که تمامی آحاد جامعه در این رابطه همراه باشیم و توصیه به خیر و رعایت موازین شرعی  و مقررات قانونی کنیم.
این جامعه جامعه حسینی، فاطمی و متعلق به حضرت علی است و اصلا پذیرفته نیست افرادی در این جامعه هنجار شکنی کنند و به موازات شرعی و مقررات قانونی بی توجه باشند. 

ستایشی بیان کرد: قوه قضائیه سهمی در خصوص مبارزه با مقابله با بی‌حجابی دارد، بحث عفاف را از بی‌حجابی جدا می‌کنیم. بر اساس ماده ۶۳۸ برخی از افعالی که افراد مرتکب می شوند که به موجب قانون برای آن مجازات تعیین شده است و مطابق متن قانون ۶۳۸ است‌ که مشمول مجازات درجه ۸ است و مستقیم به دادگاه ارسال می‌شود‌ و به دادسرا ارسال نمی‌شود. 

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آنچه به دادگاه ارسال شده تمام اهتمام مجمتع قضائی ارشاد تهران وجود دارد این است که اول توصیه و ارشاد کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. با تذکر ارشار می‌کنند و در مراحل بعدی به مجازات نقدی و تکمیلی  ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی تمسک می‌کنند. 

وی با اشاره مجازات‌های جایگزین گفت:دادگاه ضمن حکم بایستی به سنخیت و تناسب مجازات و مقررات ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی توجه کند و بیش از دو نوع از مجازات جایگزین نمی‌تواند استفاده کند. تلاش این است که خروجی بازدارنده باشد و دیگر افراد مرتکب جرم نشوند. 

ستایشی با اشاره به پرونده‌های قضائی مجتمع ارشاد در مقابله با بی حجابی گفت: این پرونده ها به صورت سیستمی به دادگاه ارسال می شوند، این یک تجربه جدید است و برخی از پرونده ها نواقصی دارند که باز می‌گردند.  ۶۱ درصد پرونده‌های مطروحه منجر به محکومیت شده ۲۵ درصد این پرونده‌ها منتهی به صدور قرار منع تعقیب شده و حدود ۱۲ درصد برائت داشتند و یک درصد قرار موقوف تعقیب بود‌. گفتنی است حدود ۹۵درصد پرونده‌هایی که در دادسرا رسیدگی شده، منجر به قرار جلب دادرسی شده و به دادگاه ارسال شده است. 

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1421668

مهمترین اخبار ایران و جهان: