نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 15:25

نان بی‌کیفیت کهگیلویه و بویراحمد با پلمب‌های 2 روزه و گرانفروشی به بهانه 2 گرم کنجد!

آنگونه که معلوم است نانوایی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هر کیلو کنجد را به جای ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به میزان یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و به جای فروش هر قرص نان ۱۴۰۰ تومانی آن را به نام نان کنجدی به میزان ۳۰۰۰ تومان به مردم می‌فروشند.

خبرگزاری فارس یاسوج؛ داریوش بهنیا- یکی از مشکلات بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد که موجب نگرانی و ناراحتی مردم شده و سال‌های سال است که این مشکل روی سفره مردم وجود دارد به موضوع نان و کیفیت پایین آن برمی‌گردد.

تقریباً هیچ شهروندی در استان کهگیلویه و بویراحمد از قلعه رئیسی و دیشموک گرفته تا یاسوج و گچساران از وضعیت نان در این استان رضایت داشته باشد.

افزایش روزانه بیماران گوارشی و مطب پزشکان متخصص شیراز گواه همه چیز است

صف شلوغ پزشکان متخصص گوارش در شهرهای بزرگ استان و همچنین تردد روزانه شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد از شیراز و بالعکس برای ویزیت پزشکان متخصص گوارش همه نشان از آن دارد که این استان در زمینه کیفیت نان یکی از استان‌های آخر کشور به شمار می‌رود.

بی‌شک با این وضعیت تعداد زیاد سرطان‌های گوارش از معده تا روده گرفته در این استان همه به واسطه کیفیت پایین نان است که تاکنون چاره‌ای برای آن نشده است.

پلمب‌های یکی دو روزه نیز دردی از این مشکل دوا نمی‌کند البته به قول بعضی از کارشناسان شاید دلیل اصلی کیفیت پایین نان به خبازانی برمی‌گردد که پدر جدشان نانوا نبوده‌اند و باری به هر جهت و برای راه‌اندازی یک کسب و کار به شغل خبازی روی آورده‌اند و از همین جهت نان را بی‌کیفیت به دست مردم می‌دهند تا چنین وضعیتی در زمینه بیماری‌های گوارشی در استان بیداد کند.

وقتی قبح پلمب‌ها شکسته می‌شود

در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی شد تا وضعیت نانوایی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد سر و سامانی بگیرد اما همه آنها تنها یک مسکن بود هیچگاه پلمپ کردن‌ها و یا کم کردن سهمیه‌ها و یا برخوردهای تسکین بخش نتوانست وضعیت کیفیت نان را در استان تغییر دهد و روز به روز بر تعداد بیماران گوارشی افزوده می‌شود

اما علاوه بر کیفیت بسیار پایین نان در استان کهگیلویه و بویراحمد دردی بزرگتر وجود دارد و آن نیز به کم فروشی برخی از نانوایی‌ها برمی‌گردد که چانه‌های کوچک آنها موجب شده سفره مردم از بابت این قوت قالب کوچک و کوچکتر شود.

چانه‌هایی که هر روزه آب می‌روند

چانه‌های نان در استان کهگیلویه و بویراحمد چنان آب رفته که یک نان درست حسابی اکنون به نیم تبدیل شده و کیست که نداند اندازه و میزان یک چانه نان چنان تقلیل یافته که به نصف تبدیل شده است.

استاندار کهکیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر نشستی با صنف خبازان استان برگزار کرد و به موضوعات مختلفی در این نشست اشاره شد که البته برخی از این موضوعات جای تامل و تدبر بیشتری دارد.

در جلسه استاندار و نانواها چه گذشت؟

**به گزارش فارس؛ سید علی احمدزاده در نشست با نمایندگان واحدهای خبازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اختیاراتی به وزارت اقتصاد برای کنترل آرد و وضعیت نانوایی ها داده شده بود که مشکلاتی در سطح کشور و استان ایجاد کرده بود اما خوشبختانه مجددا این اختیارات به وزارت کشور بازگشت و وزیر کشور هم در این زمینه جلسه برگزار و مواردی را به استانداران و فرمانداران تفویض اختیار کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه معاون اقتصادی استانداری مدام پیگیر مشکلات واحدهای خبازی بود، افزود: در سامانه‌ای که طراحی شده بود تخلفات نانوایی‌ها ثبت و سهمیه آنها کسر یا واحد تعطیل می‌شد که در برخی شهرهای کوچک استان موجب تعطیلی این واحدها و به زحمت افتادن مردم و نارضایتی خبازان شده بود در حالی که می‌توانستند به واحد متخلف تذکر دهند.

یک یادآوری ساده به آقای استاندار

**اما مهم‌ترین قسمت اظهارات استاندار محترم اینجا بود که می‌گوید پیشنهاد استانداران سراسر کشور این بود که اختیارات استانی شود تا اگر نانوایی تخلفی انجام دهد بخشی را با تذکر حل کرد و نیازی به تعطیلی نباشد اما اگر نیازی به تعطیلی بود ملاحضاتی انجام شود که در درون استان بهتر از تهران می‌توانیم این ملاحظات را مدیریت کنیم.

احمدزاده بیان کرد: متاسفانه به دلیل همین شرایط در چند ماه گذشته افزون بر 600 تن سهمیه آرد نانوایی‌های استان کسر شد که خودمان هم معترض بودیم که باید این سهیمه بازگردد.

احمدزاده با بیان اینکه کار نانوایی یک کار پر زحمت است، گفت: با شناخت کامل از نانوایی‌ها برای آنها تصمیم‌گیری شود.

به گزارش فارس باید به استاندار محترم و مسئولان ارشد استانی یادآوری کرد که نباید به دلیل تعطیل شدن یک نانوایی و یا کسر شدن سهمیه آرد استان چشم بر روی مشکلات اصلی بست تا اینگونه روزانه بر تعداد بیماران گوارشی و در نهایت بیماران سرطانی استان افزوده شود.

 در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مواردی که خبازان باید رعایت کنند می‌گوید وزن چانه مشخص است اما اگر از آنچه برای شما تعیین شده تعمدا غفلت کنید کم فروشی کرده‌اید.

کم فروشی به چه قیمت؟ 

احمدزاده با بیان اینکه کم فروشی یکی از آفت های جامعه است و سیستم‌های نظارتی در این مورد حساس هستند، خطاب به واحدهای خبازی گفت: اجازه ندهید درآمدهای شما با کم فروشی آلوده و مدیون مردم شوید به این مورد توجه داشته باشید و حقوق مردم را رعایت کنید.

وی بیان کرد: در ملاقات‌ها و بازدیدهایی که از مناطق استان دارم مردم از کیفیت پایین نان گلایه دارند لذا واحدهای خبازی برای ارتقاء کیفیت نان همه تلاش خود را انجام دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شرایط سخت اقتصادی قوت غالب مردم نان است و چون نان مردم به دست شما تولید می شود تلاش کنید نان با کیفیت به دست مردم برسانید.

احمدزاده در ادامه از نمایندگان واحدهای خبازی علت کیفیت پایین نان را جویا شد که به اذعان واحدهایی که به نمایندگی از همه شهرستان ها در این برنامه حضور داشتند آرد عامل کیفیت نان تولیدی در سطح استان معرفی شد.

استاندار در همین خصوص عنوان کرد: کارخانه های تولید آرد و متولیان، پاسخ‌گوی کیفیت آردی که در اختیار واحدهای خبازی قرار می گیرند باشند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین پس از شنیدن مشکلات و دغدغه های خبازان گفت: فردا یکشنبه جلسه استانداران با هیات دولت برگزار می‌شود که دغدغه خبازان و مشکلات آنها هم در جلسه فردا و هم در سفر دولت به استان را مطرح می‌کنیم تا چاره اندیشی شود.

وقتی حق اعتراض از مشتری در صق نانوایی گرفته می‌شود؟

با این تفاسیر و با صحبت‌هایی که در نشست با خبازان مطرح شد با عرض تاسف باید گفت تخلفات نانوایی‌ها تنها به دلیل جلوگیری از راکد شدن بازار نان نادیده گرفته می‌شود و دیگر کسی در صف نانوایی حتی نمی‌تواند کوچک‌ترین اعتراضی نسبت به کیفیت بسیار پایین نان و همچنین آب رفتن چانه‌ها در نانوایی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.

محض اطلاع آقای استانندار و مدیرکل محترم تعزیرات این که در صورت ادامه چنین روندی می‌بایست حتی منتظر کتک خوردن مشتریان یا همان مردم از دست برخی نانوایی‌های متخلف هم بود چرا که وقتی با این همه تخلف فقط به دلیل جلوگیری از کسر سهمیه آرد و صرفا بسته نشدن نانوایی چنین از نانوایی متخلف حمایت می‌شود می‌بایست منتظر چنین اتفاقاتی بود.

همین چند روز پیش بود که یکی از نانوایی ‌های مشهور یاسوج در بحث تخلف توسط تعزیرات پلمب شد و تنها بعد از دو روز شاهد بازگشایی آن بودیم لذا معلوم نیست چنین اقداماتی نشان از چه دارد و آیا با چنین رویکردی می‌توان تخلفات را کاهش داد؟ 

یک گرانفروشی جالب از نانوایی‌ها/وقتی کنجد کیلویی 1 میلیون تومان است؟؟!

اما قضیه جالب‌تر مربوط به تخلف نانوایی‌ها در استان به نان‌های ساده و نان‌های کنجدی برمی‌گردد.

آنگونه که معلوم است نانوایی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هر کیلو کنجد را به جای ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به میزان یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و به جای فروش هر قرص نان ۱۴۰۰ تومانی آن را به نام نان کنجدی به میزان ۳۰۰۰ تومان به مردم مظلوم و مستضعف می‌فروشند.

معنای حرف این است که نانوایی‌های استان کهکیلویه و بویراحمد برای هر 2 گرم کنجد به میزان ۱۵۰۰ تومان از مردم باج می‌گیرند.

طبق پی‌گیری‌های خبرنگار فارس و اذعان مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، آرد توزیعی میان خبازان استان از باکیفیت‌ترین آرد‌ها به شمار می‌رود و نانوایی‌ها نمی‌توانند برای ادامه تخلفات خود بحث کیفیت آرد را پیش کشیده و همچنان در حق مردم استان اجحاف کنند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1325924

مهمترین اخبار ایران و جهان: