نیوز سیتی!
24 تیر 1402 - 04:30

شیعیان بخش مهمی از افغانستان‌اند و حقوق آن‌ها داده می‌شود

سرپرست نخست‌وزیری طالبان با تاکید بر ارائه حقوق شیعیان در پرتو شریعت، همچنین خواستار همکاری نزدیک شیعیان با حکومت طالبان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، «مولوی عبدالکبیر»، سرپرست نخست‌وزیری طالبان در آستانه نزدیک شدن به ماه محرم در افغانستان، خواستار «همکاری نزدیک» شیعیان با حکومت طالبان شد.

دفتر ریاست وزیران طالبان با انتشار بیانیه‎‌ای به نقل از سرپرست نخست وزیری گزارش داده است که عبدالکبیر در دیدار با شماری از علما و متنفذین اهل تشیع از ولایت‌های متعدد افغانستان تاکید کرده است که شیعیان بخش مهمی از افغانستان‌اند و حقوق آن‌ها در روشنایی شریعت داده می‌شود.

در این خبرنامه آمده است: «اهل تشیع همانند دیگر افغان‌ها بخش مهمی از کشورند و به همه در روشنایی شریعت حقوق برابر و عادلانه داده می‌شود.»

در خبرنامه ریاست هیئت وزیران طالبان آمده است که در این دیدار «راه‌های همکاری بیشتر» با اداره‌های طالبان بررسی شده است.

پیشتر «مولوی عبدالرحمن قندوزی»، والی دولت موقت طالبان در سمنگان در نشستی دوستانه با بزرگان شیعه در این ولایت گفته بود: «روابط و هماهنگی میان ملت و دولت حائز اهمیت است و مردم باید اتحاد و وحدت خود را حفظ نمایند.» والی طالبان در سمنگان در این خصوص گفت: «دولت طالبان خانه مشترک همه افغانستانی‌ها به شمار می‌آید. نزد دولت طالبان قومیت، نژاد و مذهب مطرح نیست؛ بلکه همه افغانستانی و برادر هستیم.»

وی در ادامه اضافه کرد: «طالبان در ۲۰ سال گذشته با فداکاری قربانی داده اند و اکنون زمان ایجاد حکومت اسلامی فرا رسیده است.»

مولوی قندوزی افزود: «شیعیان بخشی از ملت افغانستان می‌باشند و هیچ کسی حق بی احترامی یا توهین به آنان را ندارد و ما هم از شیعیان می‌خواهیم تا در کنار نظام اسلامی بایستند.»

همچنین پیش از این مقامات دولت موقت طالبان اعلام کرده بودند که کمیسیونی را برای بررسی حقوق شیعیان افغانستان ایجاد کردهاند. «حافظ ذاکرالله»، از مقامات طالبان در این رابطه اعلام کرد که این کمیسیون تحت عنوان «کمیسیون بررسی حقوق شیعیان» به دستور رهبران طالبان ایجاد شده و در مورد جایگاه سیاسی و حقوق شهروندی شیعیان افغانستان تصمیم می‌گیرد.

وی که خود در رأس کمیسیون مذکور قرار گرفته است، همچنین افزود که به زودی ساختار و فعالیت‌های این نهاد رسماً اعلام خواهد شد. ذاکرالله ادامه داد: «از یک ماه پیش تا الان، گفتگوهایی را با متنفذان و نمایندگان شیعیان افغانستان آغاز و تلاش کردیم همه آنان با امارت اسلامی بیعت کنند و سپس در مورد جایگاه آنان در دولت تصمیم بگیریم.»

همه اینها در حالی است که طالبان دولتی را تشکیل داده که همه اعضای آن از افراد عضو این گروه و عمدتاً پشتون هستند و هیچ جایگاهی برای سایر اقوام افغانستان به ویژه شیعیان هزاره در نظر نگرفته نشده است.

ترکیب دولت موقت طالبان موجب برانگیخته شدن واکنش‌های متعددی شده و تاکنون هیچ کشوری این دولت را به رسمیت نشناخته است و این در حالی است که طالبان مدعی است که دولتش فراگیر و همه شمول است و نمایندگان همه اقوام و اقشار در آن سهم و نقش دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1359368

مهمترین اخبار ایران و جهان: