نیوز سیتی!
14 آبان 1402 - 01:30

هیأت خانه‌ به‌دوشی که حالا 4 شعبه در تهران و قم دارد+عکس و فیلم

11 سال است که در جنوب تهران، هیأت زوارالزهرا(س) برپا شده تا کودکان و نوجوانان را زیر پوشش بگیرد. هیأتی که حالا توسعه یافته و 4 شعبه در تهران و قم دارد. حجت‌الاسلام کریمی مسوول هیأت می‌گوید: «در حال حاضر 3 هزار مخاطب داریم.»

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، در محله نازی‌آباد تهران که در جنوب این کلانشهر قرار دارد، هیأتی فعال است که چند سالی‌ است تمرکزش را روی مسائل فرهنگی و استفاده از ظرفیت جوانان گذاشته است. این هیأت در تلاش است تا با برنامه‌ها و طرح‌های خود توان مذهبی جنوب تهران را حفظ کند و مانع انحراف نسل نو در این منطقه شود.

آن‌ها با مخاطب‌شناسی خود، تصمیم گرفتند که جوان‌پسند کار کنند. برای همین می‌توان گفت که آن‌ها تنها برگزارکننده مراسم و مناسک نیستند؛ بلکه هیأت را بستری برای یک پایگاه فرهنگی کردند. آن‌ها در تمام سال، برنامه دارند. رویایی که روزی حجت‌الاسلام رضا کریمی، مسوول این هیأت با کمک دوستانش رقم زدند تا طرحی نو برای تربیت بچه‌های این منطقه رقم بزنند. رویایی که در نهایت، آن‌ها را برگزیده دومین مهرواره هوای نو در رشته هیأت و نوجوان هم قرار داد.


هیأت زوار الزهرا در مهرواره هوای نو حائز عنوان برگزیده در رشته هیأت و نوجوان شد

هر هفته خانه به دوشی برای برپایی هیأت

حجت‌الاسلام رضا کریمی، متولد سال ۱۳۶۶ در تهران و دانش‌آموخته دانشگاه علم‌ و صنعت در رشته مهندسی ماشین‌های ریلی است که بعد از فارغ‌التحصیلی به سمت حوزه‌های علمیه قم رفت تا پا در عرصه تربیت و آموزش دین و شریعت بگذارد. او پدر ۴ فرزند قد و نیم قد است، اما با این حال همچنان شبانه‌روزی سکان هدایت هیأت زوارالزهرا(س) را در دست دارد. 


حجت‌الاسلام کریمی، مسوول هیأت زوار الزهرا(س)

او درباره روزهای سال ۱۳۹۱ که با دوستانش در نمازخانه یک مدرسه در نازی‌آباد تهران تصمیم گرفتند هیأتی راه بیندازند، می‌گوید: «در سال‌های ابتدایی شروع فعالیت زوارالزهرا(س)، جلسات و هیأت‌های هفتگی در نمازخانه کوچک یک مدرسه برگزار می‌شد. بعدها آن مدرسه خودش برنامه برگزار می‌کرد و ما از آنجا بیرون رانده شدیم و مجبور شدیم با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، هر پنجشنبه در نمازخانه یکی از مدارس منطقه مراسم بگیریم و همانند عشایر، خانه به دوش شویم؛ برای همین هر هفته دکور و وسایل هیأت را می‌بردیم یک‌ مدرسه و آنجا مراسم برگزار می‌کردیم.»

 

نمایی از برنامه عزاداری ماه محرم هیأت زوارالزهرا(س)

سر ما را بزنید، ولی هیأت را تعطیل نکنید!

چند نوجوان و جوان جنوب شهری که دغدغه دین و کار تربیتی دارند و پشتوانه‌‌ مالی هم ندارند، به ناچار به مسئولین آموزش و پرورش منطقه خود سر می‌زنند و درخواست جایی برای برگزاری مراسم خود می‌کنند. شرایط آن قدر سخت پیش می‌رفت که به فکر جمع کردن این هیأت افتادند، اما حاج آقا کریمی از یک جمله دوستش یاد می‌کند که می‌گفت: «سرمان برود، هیأت را تعطیل نمی‌کنیم و هر طور شده مراسم هفتگی را برگزار می‌کنیم.»

سر آخر، هیأت‌های هفتگی در حسینیه شهید کاشی در نازی‌آباد، محلی برای توسل و نیایش شد. با اینکه یک جای ثابت تعیین شد، اما همچنان این هیأت فضا و ساختمان اختصاصی ندارد و مالک هیچ جایی نبوده و نیست.


دسته عزاداری شعبه قم این هیأت در سالروز وفات حضرت معصومه(س)

هیأت زوارالزهرا(س) با ۴ شعبه فعال در تهران و قم!

بعد از کمی گسترش فعالیت‌ها، موسس و خدام اصلی مجموعه به این فکر افتادند که برای کار تربیتی نیاز به طراحی و تدوین یک نظامنامه تربیتی دارند؛ برای همین بررسی کامل صحبت‌های مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۸ به بعد در زمینه تربیت نسل نوجوان و انتظارات حضرت آقا از نوجوانان را شروع کردند. حجت‌الاسلام کریمی درباره علت این کار می‌گوید: «با این کار پژوهشی و تحقیقاتی، هشت بُعد تربیتی در نظامنامه هیأت زوارالزهرا(س) طراحی و به کمک روانشناسی رشد و تربیت، برنامه‌های مختلفی در این هشت بُعد که عبارتند از بُعد علمی، فکری و مهارتی،‌ بُعد جسم و روان،‌ بُعد اخلاق فردی و اجتماعی، بُعد معنویت و تعبد عملی، بُعد شخصیتی،‌ بُعد معرفتی، بُعد اجتماعی ـ تمدنی و بُعد بصیرتی ـ انقلابی نوشته شد.»

بر اساس این نظام‌نامه، برای پایه‌های ششم تا دوازدهم برنامه‌ریزی کرده و متناسب با هر پایه و هر یک از ابعاد هشت‌گانه برنامه‌هایی مثل کرسی آزاداندیشی و ... اجرا می‌شود. این اساسنامه مبتنی بر روان‌شناسی رشد است تا در هر پایه نیازهای نوجوان بررسی و برنامه‌های متناسب آن نیز تدوین شود. اکنون بعد از ۱۱ سال فعالیت مستمر، این هیأت ۴ شعبه فعال در ۲ شهر تهران و قم دارد و بیش از ۱۰۰۰ نوجوان و جوان فعال و نخبه (دختر و پسر) عضو آن هستند و بیش از ۳۰۰۰ مخاطب مستقیم دارد.

به کمک خادمان هیأت و والدین بچه‌ها، شعبه قم دایر شد

این هیأت با اینکه مشکلات مالی دارد و با نداشتن جای اسکان دست و پنجه نرم می‌کند از هدف خود دست نمی‌کشد و همچنان با توکل به خداوند و یاری ائمه اطهار(ع)، جسورانه نیروهای پاکار انقلاب و دلسوز را درون خود جذب می‌کند. کلانشهر تهران برای اهداف این هیأت با وجود ۲ شعبه فعال، کوچک بود و برای ارتقاء وسعت خود، به شهر قم هم سری زد و آنجا نیز فعالیت خود را آغاز کرد.


دسته عزاداری هیأت در ظهر عاشورا به نماز ایستاد

اما همچنان در این شهر کوچک، هیأت زوارالزهرا(س) جای ثابتی برای برگزاری مراسم خود ندارد و آقای کریمی از تأمین بودجه برای برپایی هیأت در شهر قم اینطور یاد می‌کند: «اجاره ساختمان قم هزینه سنگینی برای ما دارد. خود خدام و اعضای مجموعه تصمیم گرفتند، ماهانه مبلغی را بابت این اجاره‌بها کمک کنند و از اولیا و خیرین هم برای پرداخت اجاره کمک دریافت می‌کنیم»

از نمازخانه یک مدرسه تا رسیدن به مجموعه‌ای مردم‌نهاد

هزینه‌های جانبی و برگزاری مراسم مذهبی این هیأت در ایام خاص مانند ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه با کمک نوجوانان فعال و خانواده‌ها، به عشق امام حسین(ع) تامین می‌شود. وقتی نیت یک عمل خالص باشد، مسیرهای رسیدن به آن هدف میسر می‌شود و این را به چشم، اعضای هیأت زوارالزهرا(س) دیده‌اند. 

حجت‌الاسلام کریمی، همچنان موقعیت‌های بسیاری برای این هیأت می‌بیند و درباره جدیدترین و مهم‌ترین برنامه در نظر گرفته شده می‌گوید: «اولین و مهم‌ترین برنامه هیأت که امسال به صورت جدی شروع شد، طراحی، تدوین و انسجام‌‌بخشی به ساختار معاونت دانشجویی هیأت به عنوان فصل دوم فعالیت‌های تربیتی مجموعه است. دومین برنامه هیأت برای آینده که البته چندسالی است شروع شده و امسال جدی‌تر پیش می‌رود، تقویت موسسات تابعه و خروجی هیأت با هدف ایجاد ساختار، تدوین طرح و برنامه‌های هر موسسه و جذب نیرو است.»

خانواده‌ای که باهم پیوند معنوی دارند

مجموعه زوارالزهرا(س) اکنون یک مجموعه بزرگ علمی، فرهنگی و تربیتی است که بر بستر و محور هیأت فعالیت می‌کند و هدف آن تربیت نیروهای مومن، مذهبی و متخصص است که دغدغه ولی خدا و نصرت امام را دارند.

آقای کریمی که در صحبت‌هایش تکیه‌گاهی محسوس حس می‌شود، می‌گوید: «ما در زوارالزهرا(س) همیشه از یک خانواده و جمع ایمانی حرف می‌زنیم و واقعاً خود را برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، آماده‌سازی خود و جامعه برای ظهور حضرت حجت(عج) و در نهایت برای سیر الی‌الله یک خانواده می‌دانیم،‌ هدف و نگرش ما به هیأت این بوده است.»


نوجوانان با حجت‌الاسلام کریمی انس و الفت بالایی دارند

بیشتر خادمان این هیأت دانش‌آموز هستند؛ بچه‌هایی که قبل از گذر از کنکور، با کار تشکیلاتی وارد جامعه می‌شوند تا دنیای متفاوتی را تجربه کنند. بچه‌های هیأت زوار با حاج‌آقا کریمی انس دارند و مخاطب سخنان صریح و شیوا، جوان‌پسند و مفید او هستند و با این صحبت‌ها، معرفت بیش‌تری نسبت به عزاداری پیدا می‌کنند. کریمی می‌گوید: «در حال حاضر دو بار در سال جذب داریم؛ یک بار اول تابستان که مراحل مختلف مصاحبه علمی ـ تربیتی و همایش و... دارد و یک بار هم در پاییز.»

 برنامه‌های تربیتی هیأت با برگزاری کلاس تمام نمی‌شود

مسوول هیأت زوارالزهرا(س) درباره خروجی فعالیت‌های علمی تربیتی این هیأت می‌گوید: خوشبختانه طی ۱۱ سال فعالیت، خروجی‌های مطلوبی داشته‌ایم و بچه‌های هیأت در حوزه و دانشگاه به مقاطع بالا تحصیلی رسیده‌اند؛ چنان که نسل نخست بچه‌های ما هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتری و سطوح عالی حوزه هستند. برتری در آزمون‌های ورودی مدارس نمونه و تیزهوشان و کنکور سراسری از دیگر دستاوردهای هیأت در حوزه تعلیم و تربیت است.

او با بیان این نکته که نگاه ما به هیأت همچون یک خانواده است و اینطور نیست که کلاس را برگزار کنیم و کار تمام شود، می‌گوید: «چنان که مربیان و بچه‌ها در کلاس‌ها حضور، باهم نماز می‌خوانند، اردوهای علمی و تفریحی و زیارتی می‌روند، در ایام امتحانات اردوی مطالعاتی و مشاوره درسی دارند، جمعی به گلزار شهدا، مسجد مقدس جمکران و قم و مشهد مشرف می‌شوند.»

ایجاد موسسات مرتبط برای توسعه خدمات

بعد از گذشت یک دهه از تشکیل، این هیأت به مجموعه‌ای شناخته‌شده و گسترده در کشور تبدیل شده است. چنان که موسساتی به عنوان زیرمجوعه آن فعال هستند. کریمی در تشریح کار این موسسات می‌گوید: «موسسه تربیتی فرهنگی «مصلحون» ویژه توانمندسازی فعالان عرصه فرهنگ و تربیت، «بنی‌سلمان» ویژه تامین نیازهای رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب، «توتیا» ویژه تولید و طراحی محصولات فرهنگی، «خیریه حضرت نرجس خاتون(س)» ویژه حمایت از نیازمندان و پخش ارزاق، «نورا» موسسه قرآنی، «رواق کتاب» موسسه تخصصی حوزه کتاب و کتابخوانی و... از جمله آن‌ها هستند.»

 

گزارشی از آنچه در هیأت زوار الزهرا(س) رخ داده است

رویکرد هیأت زوارالزهرا(س)، تحقق هیأت تراز مدنظر رهبری معظم انقلاب است. از این رو، دانش‌آموزانی را که وارد هیأت می‌شوند، رها نمی‌کنند، بلکه با آن‌ها تعامل دارند و حتی در زیرمجموعه‌های هیأت برای آن‌ها امکان اشتغال و درآمدزایی هم فراهم می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1561384

مهمترین اخبار ایران و جهان: