نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 16:12

پاشینیان: روابط ارمنستان با ایران رو به توسعه است

نخست وزیر ارمنستان از توسعه همکاری با ایران و ضرورت عای سازی روابط با ترکیه سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه با بیان توسعه روابط این کشور با ایران اظهار داشت که صلح پایدار در «قفقاز جنوبی» تنها با حمایت جهان متمدن ممکن است.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنییان» پاشینیان در توییتی نوشت: «جامعه بین‌المللی باید اقدامات جسورانه برای توقف محاصره قره باغ کوهستانی به سبک سارایوو انجام دهد.»

بر اساس این گزارش، بخش ارامنه نشین قره باغ کوهستانی از  دسامبر ۲۰۲۲ در محاصره  جمهوری آذربایجان قرار دارد. این کشور در  ژوئن ۲۰۲۳ محاصره را تشدید و کمک‌های اضطراری را که توسط نیروهای حافظ صلح روس و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از طریق تنها جاده اتصال قره باغ به ارمنستان و جهان خارج انجام می‌شد را ممنوع کرد. این اقدام باعث تشدید کمبود غذا، دارو و سایر اقلام ضروری مردم منطقه شد.

مقامات بخش ارمنی نشین قره باغ کوهستانی گفته‌اند که سامانه حمل و نقل عمومی قره باغ به دلیل کمبود شدید سوخت ناشی از محاصره مستمر منطقه توسط جمهوری آذربایجان، روز سه شنبه به طور کامل متوقف خواهد شد.

 مقامات قره باغ  گفتند که سوخت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها تمام شده است. اوایل ماه جاری حمل و نقل عمومی در شهر «استپانکرات» به حالت تعلیق درآمد. اکثر وسایل نقلیه در قره باغ گاز سوز هستند و گاز از ارمنستان تامین می‌شد. جمهوری آذربایجان در دسامبر گذشته جریان ثابت گاز را پس از مسدود کردن تردد تجاری از مسیر جاده «لاچین»  مختل کرد.بحران سوخت نه تنها سفرها را مختل، بلکه تامین مواد غذایی را در قره باغ پیچیده کرده است.

کشاورزان محلی اکنون برای عرضه محصولات خود به بازار مشکل دارند. یک کارگر نانوایی در استپانکرات گفت: «تهیه آرد بسیار دشوار شده است»(جزئیات بیشتر).

پاشینیان در نشست خبری خود در روز سه شنبه نیز اظهار داشت: «با توجه به اینکه روابط ما با ایران و گرجستان به طور طبیعی در حال توسعه است و باید ادامه یابد، امضای پیمان صلح با جمهوری آذربایجان و عادی سازی روابط با ترکیه نیز یک ضرورت است.»

ترکیه، ارمنستان را به کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی متهم می‌کند. ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده  است. در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

چندی قبل نیز نخست وزیر ارمنستان در مراسم تحلیف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه حضور یافت و این اقدام  مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1402340

مهمترین اخبار ایران و جهان: