نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 10:41

کی‌یف: در اجلاس جده درباره مفاد «فرمول صلح» زلنسکی اجماع نبود

رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین اذعان کرد که شرکت‌کنندگان در اجلاس جده جهت حل‌وفصل جنگ اوکراین، با تمام بندهای به اصطلاح «فرمول صلح» کی‌یف موافق نبودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با اشاره به اجلاسی که به میزبانی عربستان سعودی جهت حل‌وفصل جنگ اوکراین برگزار شد، اذعان کرد که همه شرکت‌کنندگان در این اجلاس با تمام مفاد به اصطلاح فرمول صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور موافق نبوده‌اند.

یرماک گفت: اگر همه کشورها می‌گفتند که «بله، با همه چیز موافقیم», آنگاه می‌توانستیم تا پایان ماه یک «اجلاس صلح» برگزار کنیم.

وی افزود: بندهایی وجود داشت که با هیچ مخالفتی روبه‌رو نشد، اما بندهایی دیگری هم بود که هنوز مباحثات بر سر آنها ادامه دارد.

مقام ارشد اوکراینی همچنین به طور مشخص به مساله دریافت غرامت از مسکو بابت خسارات ناشی از جنگ، به عنوان یکی از بخش‌های «طرح صلح» کی‌یف اشاره کرد که در اجلاس جده روی آن اجماع نبوده است.

گفت‌وگو و مذاکرات درباره جنگ اوکراین با حضور هیئت‌های دیپلماتیک بیش از ۳۰ کشور جهان، پنجم و ششم آگوست به میزبانی جده عربستان سعودی برگزار شد.

براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، هیئت اعزامی اوکراین به منظور توافق با طرح‌ صلح زلنسکی، هیچ فشاری به هیئت‌های سایر کشورها وارد نکرد. در این بین، به نوشته DPA، عربستان سعودی و تعدادی از کشورها در این اجلاس، طرح صلح پیشنهادی خود با مفادی از جمله آتش‌بس، تبادل زندانیان، حفظ تمامیت ارضی اوکراین و آغاز مذاکرات صلح با میانجی‌گری سازمان ملل متحد را پیش بردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1431684

مهمترین اخبار ایران و جهان: