نیوز سیتی!
20 بهمن 1401 - 09:36

نوحه‌خوانی بوشهری با تأثر از همنشینی مردم با دریا شکل گرفته است

بوشهر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: نوحه‌خوانی بوشهری با تأثر از مجاورت و همنشینی مردم با دریا شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری چهارشنبه‌شب در دیدار با ستایشگران استان بوشهر بر لزوم احیا نوحه‌های سنتی گذشته و تولید محتواهای به روز و انتخاب مدل مؤثر ارائه‌ی نواهای آئینی تأکید کرد.

وی اشراف «ناخدا دریانورد» به جغرافیای منطقه و تمدن سیراف و انتخاب موسیقی و آهنگ و محتوایی که نقطه هدف اذهان افراد جامعه بود را از نقاط قوت ناخدا دریانورد عنوان کرد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به تأثیر جغرافیای محیط در نوع عزاداری افزود: نوحه‌خوانی بوشهری با تأثر از مجاورت و همنشینی مردم با دریا، سینه‌زن را سوار بر قایق می‌کند و آرام آرام تا اوج موج محبت اهل بیت (علیهم‌السلام) پیش می‌برد.

نوحه‌خوانی بوشهری با تأثر از همنشینی مردم با دریا شکل گرفته است

حجت‌الاسلام محمد قادری، مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: جمع حاضر از جامعه مداحان، بسیج مداحان و جامعه ایمانی مشعر گرد هم آمده‌ایم تا یاد و خاطره ناخدا عباس دریانورد، بزرگ مردی که میراث کهن بوشهر در محبت به اهل بیت (علیهم‌السلام) از نسخ خطی، تراث و تعزیه‌خوانی گرفته تا نوع و سبک نوای آئینی استان به واسطه مجاهدت ایشان فراهم شد، را گرامی بداریم.

مصطفی ساعدی، نماینده بنیاد دعبل خزایی استان و مصطفی گراشی، رئیس کانون مداحان استان به ارائه گزارشی از رویکرد و فعالیت‌های مجموعه خود پرداخته و امیر گوهرشناس، سیدعادل هاشمی و حمیدرضا فاریابی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) به مدیحه‌سرایی پرداختند.

نوحه‌خوانی بوشهری با تأثر از همنشینی مردم با دریا شکل گرفته است

در این مراسم رونمایی از کارت عضویت «مجمع ملی خیرین هیئت» بنیاد دعبل خزاعی استان انجام شد و آیت‌الله صفایی بوشهری به عنوان عضو افتخاری این مجمع انتخاب شد.

دیدار آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با ستایشگران استان بوشهر به مناسبت سالروز درگذشت «ناخدا عباس دریانورد» پیشگام مداحی سنتی و سراینده اشعار عزاداری استان در مصلای آدینه‌ی بوشهر برگزار شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1028940

مهمترین اخبار ایران و جهان: