نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 16:50

ظهره‌وند: سیستم اقتصادی در دنیای امروز به ضرر آمریکا است

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در دنیای امروز سیستم اقتصادی به ضرر آمریکا است چون دیگر معاملات با دلار انجام نمی‌شود. اکنون یوان چین کم کم دارد به جایگزین دلار تبدیل می‌شود و به همین دلیل آمریکا در حال سپری دوران افول خود است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس روابط بین‌الملل در استودیوی برنامه سلام تهران حضور پیدا کرد و درباره مسائل روز در حوزه بین‌الملل سخن گفت.

ظهره‌وند در مورد توقیف نفت‌کش در دریای عمان گفت: امروز سیاست‌های یک جانبه آمریکا دیگر رنگ خود را از دست داده‌اند. آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر ایران همواره از ظرفیت‌های خود در سبب تنظیم مصوبات متعددی استفاده کرده‌اند. همچنین آن‌ها با تحریم کشورهایی که با ایران همکاری داشتند، ایران را تحریم می‌کردند. 

وی افزود: اکنون زمانی است که دیگر سیاست‌های پیشین آمریکایی‌ها جواب نمی‌دهد، به همین دلیل آن‌ها به دزدی دریایی روی آورده‌اند. آن‌ها در طی تلاش‌های متعددی تا به حال بارها اقدام به نفت‌دزدی کرده‌اند. ما اتفاق مشابهی را در سال ۲۰۱۹ نیز دیده‌ایم. در دنیای امروز سیستم اقتصادی به ضرر آمریکاست چون دیگر معاملات با دلار انجام نمی‌شود. اکنون یوان چین کم کم دارد به جایگزین دلار تبدیل می‌شود و به همین دلیل آمریکا در حال سپری دوران افول خود است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر رژیم اشغالی در انزوای کامل است. جیک سالیوان در حال پیگیری مساله برجام و کنترل عربستان است. سفر وی به عربستان علاوه بر مسائل امنیتی و سیاسی، حول پیاده‌سازی طرح آبراهام و سوق دادن عربستان به ارتباط گرفتن با اسرائیل می‌گردد. در عین حال همواره سعی بر این است که فشار بیشتری هم بر ایران احمال شود. تصور بنده این است که در چند ماه آینده شرایط اوکراین، موجب تحول شرایط به ضرر آمریکا خواهد شد. همچنین در حوزه خلیج فارس نیز اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که این شرایط گذار را تسریع می‌بخشد. 

ظهره‌وند در آخر در مورد مراسم تاج‌گذاری پادشاه جدید بریتانیا گفت: طبق آمار رسمی دو سوم مردم بریتانیا مخالف به حکومت رسیدن پادشاه جدید بودند که این به وضوح سیستم پوسیده حاکم بر آن را نشان می‌دهد. هزینه‌های هنگفتی برای این مراسم تاج‌گذاری در نظر گرفته شد که این بر خلاف استانداردهای مردمی است. 

پایان پیان/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1200540

مهمترین اخبار ایران و جهان: