نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 10:00

شناسایی ۱۱۸۱ بیمار مبتلا به ام.اس در اردبیل

اردبیل- مدیرعامل انجمن ام.اس استان اردبیل گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۸۱ بیمار مبتلا به ام.اس در استان اردبیل شناسایی شده و از خدمات درمانی این انجمن بهره مند هستند.

صادق محرم زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه به طور میانگین هر سه روز یک نفر در استان اردبیل به ام. اس مبتلا می‌شود، اظهار کرد: یک هزار و ۱۸۱ بیمار مبتلا به ام. اس در اردبیل شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: از این میزان ۸۵۴ نفر زن و ۳۲۷ نفر مرد هستند که میانگین سنی این مبتلایان ۳۴ سال است.

مدیرعامل انجمن ام. اس استان اردبیل با اشاره به اینکه برآورد کلی در استان اردبیل ابتلای یک هزار و ۳۰۰ نفر به بیماری ام. اس است، گفت: ۶ درصد از بیماران ام. اس استان را بیماران زمین گیر و ناتوان شکل می‌دهند که نیاز به خدمات مراقبتی دارند.

محرم زاده با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲۵ ابتلاء جدید به ام‌. اس در استان اردبیل ثبت شده است، افزود: به طور میانگین هر سه روز یک نفر در اردبیل به ام. اس مبتلا شده اند.

وی ترک سیگار، قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی، مصرف مکمل ویتامین D و داشتن یک رژیم غذایی سالم و کم چربی اشباع شده را از راه‌های کاهش ابتلاء به بیماری ام. اس دانست و خاطرنشان کرد: عموم مردم برای گریز از این بیماری باید سطح استرس خود را پایین نگه دارند و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

محرم زاده اصلی ترین اقدامات این مجموعه مردم نهاد را در راستای خدمات رسانی به بیماران تحت پوشش یادآور شد و اضافه کرد: مشاوره، کاهش اضطراب اولیه و کمک به قبول بیماری در این مراکز انجام می‌شود تا بتوان مراحل بعدی درمان را تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام داد.

وی بیان کرد: انجمن ام. اس استان اردبیل در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی، بیمه‌های درمانی، داروخانه‌های تخصصی و شرکت‌های دارویی، پزشکان و مراکز درمانی درگیر برای درمان بیماران ام. اس سعی دارد مجموعه‌ای از خدمات درمانی و مراقبتی را برای ارائه به بیماران تحت پوشش خود تجمیع کند تا بیماران از مراجعه متعدد به مراکز درمانی و پیگیری نحوه درمان و سردرگمی در این زمینه خودداری کنند.

محرم زاده از ارائه خدماتی نظیر ام. آر. آی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، آزمایش ویتامین D و… به بیماران مبتلا به ام. اس در استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: انجمن در اجرای بسته حمایتی وزارت بهداشت در تعامل با مراکز درمانی خدمات بیشماری را به بیماران ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از خدمات با همکاری و مساعدت پزشکان و مراکز درمانی خیر و در قالب نذر سلامت به بیماران ام.‌اس ارائه می‌شود، تصریح کرد: پزشکان متخصص استان با اعلام آمادگی برای همکاری با انجمن ام. اس در راستای کاهش آلام بیماران ارائه خدمات رادیولوژی دندان، چشم پزشکی، زنان و زایمان، سونوگرافی و… را به اعضای انجمن ارائه می‌دهند.

محرم زاده از فعالیت بانک اورژانس دارویی انجمن در شرایط استاندارد در انجمن خبر داد و گفت: با فعالیت این بانک اورژانس بیماران هیچ دغدغه‌ای برای تأمین دارو ندارند چرا که روند تجویز و توزیع دارو مرتب از طریق انجمن رصد شده و در صورت هرگونه کسری تا زمان تأمین از مراکز توزیع و عرضه دارو از محل دفتر انجمن تأمین می‌شود.

مدیرعامل انجمن ام. اس استان اردبیل افزود: دفتر مرکزی انجمن ام. اس استان اردبیل با مساعدت مدیریت درمان تأمین اجتماعی در بیمارستان سبلان استقرار دارد و ۲ شعبه در خلخال و مشگین شهر نیز در حال ارائه خدمات به بیماران ام‌.اس هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1251540

مهمترین اخبار ایران و جهان: