نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 19:38

ساخت و ساز در حریم چهارطاقی!+عکس

در حریم محوطه باستانی چهارطاقی باستانی روستای تشویر شهرستان طارم ساخت و ساز انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس، چهارطاقی‌ها، به عنوان یکی از مهمترین نمودهای شناختی معماری کهن ایرانی، از جایگاهی مهم  برخوردار هستند. چهارطاقی یا چارتاقی، در معماری به کالبدی با زمینه چهارگوش و پوشش گنبدی شکل، متشکل از چهارپایه و یک طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق‌دار گفته می‌شود. چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیده‌اند.

در روستای تشویر شهرستان طارم استان زنجان، حریم در یک چهار طاقی‌ها که به نظر می‌رسد سازه‌ای آیینی بوده و در دوره‌هایی کاربری گاهشماری و ستاره‌شناسی هم داشته است مورد تعرض قرار گرفته است.

در این شهر۲ چهارطاقی قرار داشته که یکی از آن‌ها مرمت و سقف یکی از آن‌ها فروریخته است.این سازه‌ها که به نظر می‌رسد کاربری  و اکنون با ساخت‌‌و‌سازهای غیرقانونی، یادگارنویسی، انباشت زباله و روشن‌کردن آتش کنار دیواره‌ه‌ی آن چشم‌اندازی نازیبا پیدا کرده است.

اما مشکل بزرگ آنجا است که به علت زیاد بودن و ناشناخته بودن این آثار باستانی هنوز این‌ سازه تعیین حریم نشده است. به همین علت در نزدیک‌ترین مکان ممکن به آن پارک بازی و مدرسه ساخته شده است. چهارطاقی‌های معروف ایران، از نمادهای بارز فرهنگ، تاریخ و هنر این سرزمین به حساب می‌آیند.اگر بتوان این مکان‌های تاریخی را به خوبی معرفی کرد می‌توان به عنوان مکان مقصد گردشگری از این مکان‌ها استفاده کرد.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643940

مهمترین اخبار ایران و جهان: