نیوز سیتی!
11 دی 1402 - 14:38

خبرهای ناگوار چه بلایی بر سن کودکان می‌آورد؟

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه باید برای احساسات کودکان اعتبار قائل شد، هشدار داد: کودکان را در معرض اخبار خصوصا اخبار بد و‌ ناگوار قرار ندهید.

گروه سلامت خبرگزاری فارس:چند سالی است استفاده از فضای مجازی در بین افراد با سنین مختلف رونق بسیاری داشته است. تعداد کاربرانی که به شبکه اینترنت متصل می‌شوند، روزبه‌روز در حال افزایش چشمگیری است. درصد بسیار زیادی از کاربران اینترنتی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. برخی از والدین از همان سنین کم برای کودکانشان اقدام به خرید تبلت  و گوشی همراه می‌کنند. حجم زیاد روزانه اخبار و محتواهای مختلف دیداری و شنیداری ذهن کودکان و نوجوانان را احاطه کرده و این اخبار و مطالب در بسیاری موارد می‌تواند آسیب زا باشد؛ چراکه هیچ پایش و غربالگری در ارسال اخبار و مطالب مختلف صورت نمی‌گیرد.

فضای مجازی و کودکان

 امروزه حتی تحصیل و آموزش آنها هم وابستگی بسیار زیادی به فضای مجازی پیدا کرده است. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های مختلف برای کودکان، باید فرهنگ مدیریت کودک در اینترنت بین والدین به درستی جا بیفتد و تبلت مناسب کودکان خریداری شود. فضای مجازی به هیچ وجه فضایی مطمئن و امن برای کودکان محسوب نمی‌شود و والدین نباید امکان دسترسی به اینترنت را ،بدون مدیریت و کنترل، به فرزندانشان بدهند. متاسفانه آسیب‌های جدی مانند بی‌تحرکی و اضافه‌وزن، گوشه‌گیری و افسردگی و دسترسی به محتواهای غیراخلاقی و بلوغ زودرس در بین کودکان کشورمان بسیار رایج است. از طرفی هیچ قاعده و برنامه‌ریزی مناسبی به منظور کنترل کودکان در فضای مجازی از طرف ارگان‌های مربوطه تدوین نشده است و والدین اصلی‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند.

 امین ماهورام‌، استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه برای محافظت از روان کودکان در برابر اخبار ناخوشایند باید ابتدا به رده سنی کودک توجه داشته باشید، اظهار کرد: تفاوت زیادی بین رفتار و‌ برداشت از موقعیت‌ها بین یک کودک و‌ یک نوجوان در بحران‌ها وجود دارد.

وی افزود: والدین برای محافظت از روان کودک در برابر آسیب‌های محیطی باید سن و تکامل ذهنی کودک را در نظر داشت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه کودکی که کمتر از ده سال سن دارد اگر در معرض اخبار ناخوشایند قرار بگیرد بیش از سایرین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، ادامه داد: این کودکان خود را در موقعیتی تصور می‌کنند که گویا این اتفاق ناگوار برای او یا اعضای خانواده رخ داده است.

وی ادامه داد: اخبار و‌ اتفاق‌های ناگوار به شدت کودکان را هراسان می‌کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه گفت: اگر کودکان به هر شکل و‌ یا دلیلی با اخبار ناگوار و‌ خشن مواجه شدند، گام‌ اول این است که این اطمینان خاطر به کودک داده شود که قرار نیست این رخداد ناگوار لزوما برای او با خانواده رخ دهد.

وی با بیان اینکه والدین باید کودک را مطمئن کنند که از او‌ در هر شرایط و موقعیتی مراقبت می‌کنند عنوان کرد: اگر فرزند شما احساس ترس، غم و ناامیدی دارد این حس او را کوچک ندانید، احساسات کودکان مهم هستند و باید والدین آن را معتبر بدانند.

ایجاد زمینه گفت‌و‌گو با کودکان و‌نوجوان در زمان وقایع ناگوار و‌ خبرهای ناراحت کننده راهکار مناسبی برای بهبود شرایط و مراقبت از روان اعضای خانواده است که این عضو هیأت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: کودکان باید احساسی که به واسطه شنیدن اخبار ناگوار در آن‌ها ایجاد می‌شود را به راحتی با والدین خود در میان‌بگذارند، در مورد نوجوانان نیز این موضوع صادق است.

خبرهای خوب را به گوش بچه‌ها برسانید

وی تاکید کرد: یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند افکار منفی در ذهن کودک یا نوجوان قدری کاهش یابد، دادن خبرهای خوب است؛ یعنی راهی فراهم ‌کنید ‌که خبرهای خوشایند نیز به گوش بچه‌ها برسد.

دادن توضیحاتی درباره اخبار از سوی پدر و مادر و در مورد‌ کودکان ‌کوچک‌تر و دسترسی محدود به اخبار از دیگر مواردی بود که  ماهورام به آن اشاره کرد و گفت: در مورد کودکان بزرگتر و‌نوجوانان ندانستن و پنهان کاری همه خبرها روی دیگر سکه است که می‌تواند مخرب و حتی باعث ایجاد ابهام ونگرانی بیشتر هم شود.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه ضرورت ادامه فعالیت‌های طبیعی و روزانه در بمباران خبرهای ناگوار را خواستار شد و افزود: نباید اجازه دهیم اخبار ناخوشایند دلمشغولی غیرمعمولی در کودک ایجاد کند تا جا‌یی که فرزند ما از کارهای روزمره باز بماند.

وی افزود: وقتی بچه‌ها کارهای روزمره را به روال سابق انجام دهند از شدت تاثیر اخبار بد‌ کاسته می‌شود.

این روانپزشک کودکان با اشاره به اینکه با بالاتر رفتن سن کودک خواه نا خواه توسط ابزاری که کودک در اختیار دارد از خبرها و‌اتفاقات ناراحت کننده مطلع می‌شود ادامه داد: با بالارفتن سن کودکان به دلیل تکامل مغزی که در نوجوانی در حال شکل گیری است، نوجوانان بیشتر به سمت خبرها سوق داده می‌شوند.

ماهورام تاکید کرد: نوجوانان را با منابع خبری معتبر اشنا کنید و بر منابع رسانه‌ای که نوجوان ما اخبار را دریافت می کند نظارت داشته باشید.

وی ادامه داد: محدودیت‌های سنی و‌هشدارهایی در رسانه‌های معتبر قید می شود که لازم است والدین ضمن نظارت بر نحوه رصد اخبار توسط فرزندخود اجازه مشاهده این تصاویر و اخبار را به او ندهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1622984

مهمترین اخبار ایران و جهان: