نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 11:49

هدایت ۵۰ درصد از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و کاردانش

معاون آموزش متوسطه اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار شده است که تا پایان این برنامه( ۱۴۰۸_۱۴۰۷) ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در رشته‌های نظری تحصیل کنند و ۵۰ درصد به رشته‌های فنی و کاردانش هدایت بشوند.

وهاب ادیبی، معاون آموزش متوسطه اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: درسال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲، بیش از  ۳۸ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز درمقطع متوسطه دوم در رشته‌های نظری و فنی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۵۵ دانش‌آموز در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند و یا به عبارت دیگر ۴۱ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با یادآوری اینکه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ هدف‌گذاری که وزارتخانه متبوع برای استان زنجان انجام داده بود از این قرار بود که ۴۳ درصد دانش‌آموزان پایه دهم به رشته‌های فنی و کاردانش و ۵۷ درصد هم به رشته‌های نظری هدایت شوند، تصریح کرد: ورود جدی در بحث هدایت تحصیلی، اطلاع رسانی به دانش‌آموزان، اولیا و معلمان از جمله اقداماتی است که در استان در این راستا انجام شده است.

وی اضافه کرد: ۴۵.۰۲ درصد از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و کاردانش و ۴۴.۹۸ درصد به رشته‌های نظری هدایت شدند که نسبت به هدف‌گذاری وزارت‌خانه متبوع دو درصد از دانش‌آموزان بیشتر به رشته‌های فنی و کار دانش هدایت و به همان میزان هم از ورود به رشته‌های نظری کاسته شد.

ادیبی با یادآوری اینکه در سال گذشته عملکرد استان در هدایت تحصیلی، ۳۸.۹ درصد برای پایه دهم به رشته‌های فنی و کار دانش هدایت شده بودند، گفت: امسال نسبت به سال گذشته در حدود ۶.۱۲ درصد ورد به رشته‌های فنی‌ و‌ کاردانش بیشتر شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌ کل آموزش و پرورش استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار شده است که تا پایان این برنامه( ۱۴۰۸_۱۴۰۷)  ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در رشته‌های نظری تحصیل کنند و ۵۰ درصد به رشته‌های فنی و کاردانش هدایت شوند.

وی با  بیان اینکه از آنجایی که در حال حاضر ۴۱ درصد از دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و طبق برنامه هفتم توسعه باید حدود ۱۰ درصد افزایش داشته باشیم، گفت: احداث فضاهای آموزشی، تغییر وضعیت فضاها، تامین نیروی انسانی و همچنین تهیه و تامین تجهیزات لازم برای هنرستان‌ها از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود تا به هدف‌گذاری تعیین شده دست یابیم.

ادیبی با بیان اینکه آنچه که ما به جد پیگیر هستیم این است که در حال حاضر یک نیازسنجی بر اساس آمایش رشته و سرزمینی انجام می‌شود، گفت: این نیاز سنجی به این معنا است که در سال‌های آینده ما به چه شغل‌های نیازمندیم و کدام شغل‌ها در استان اشباع شده‌اند، تا به لحاظ نیازمندی شغلی رشته‌های مربوطه جدید را در هنرستان ها دایر کرده تا بتوانیم نیروی انسانی توانمندی را تربیت کنیم.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632940

مهمترین اخبار ایران و جهان: