نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 12:09

سردار عراقی: «آزادسازی خرمشهر» نقطه عطف انقلاب اسلامی است

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس، آزادسازی خرمشهر را نقطه عطف انقلاب اسلامی دانست و گفت: بهترین عزیزان را در عملیات بیت المقدس از دست دادیم اما باور داریم شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده های آنان سربلند هستند و همواره گرامی داشته می شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سردار عبداله عراقی صبح امروز در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان قزوین که در محل تیپ ۸۲ سپاه صاحب الامر (عج) برگزار شد، با بیان اینکه نخستین نقطه ای که رژیم بعث هدف قرارداد، خرمشهر و آبادان بود، اظهار کرد: عراقی ها پیش بینی کرده بودند که در مدت ۲۴ ساعت خرمشهر را تصرف کرده و سپس ۴۸ ساعت خوزستان را به اشغال خود در می آورند و بر اساس محاسبات نظامی خود برآورد می کردند یک هفته بعد به تهران برسند.

این مقام مسئول ادامه داد: عراقی ها آمادگی های لازم از نظر رزمی، نظامی و نیروی انسانی را داشتند و از نظر ذخایر ارزی به اندازه کافی پول داشتند. دنیا از آنها حمایت می کرد و ساختار حزبی و سیاسی بعث کاملاً بر عراق تسلط داشت اما ما درگیر جنگ های نامنظم و مبارزه با منافقین بودیم و نیروی انسانی ما آمادگی نداشت، سپاه آمادگی رزمی نداشت و ساختار ارتش هم به هم ریخته بود.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس اضافه کرد: پس از اشغال خرمشهر ارتش، سپاه، بسیج، ژاندارمری و نیروهای مردمی و جهادی ۳۴ روز مقاومت کردند اما خرمشهر سقوط کرد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی عراق بر خرمشهر حاکم شد تمام ساختمان ها تخریب شد و دژ درست کرد که کارشناسان روس از آن به عنوان دژ تسخیر ناپذیر نام می بردند. آن روزها صدام گفته بود اگر ایرانی ها خرمشهر را بازپس بگیرند کلید فتح بصره را به آنها می دهم.

این یادگار دوران دفاع مقدس بیان کرد: اشتباه راهبردی ارتش عراق این بود که ساحل نزدیک خود و ساحل دور غرب که کارون می شد را به عنوان خط اصلی خود تلقی نکرد و حدود ۱۷ کیلومتر تا دژ فاصله بود. جنگ ما از کنار جاده اهواز شروع شد که بسیار جنگ سختی هم بود.

سردار عراقی اذعان کرد: اولین یگان هایی که عبور کردند، خود را به سمت شلمچه و پس از آن اروند رساندند و توانستند عقبه ارتش عراق را برانند که تیپ حضرت رسول به فرمانده شهید احمد متوسلیان و تیپ ۲۱ حمزه به فرمانده سرلشکر حسنی سعدی موفق به انجام این کار شدند و توانستند پل شناور را سریع بزنند و عقبه عراق را ببندند.

وی ادامه داد: عراقی ها یا باید با قایق به لب ساحل می رفتند و یا شنا می کردند که ۱۹ هزار نفر دستشان را در خرمشهر بالا بردند. این در حالی بود که صدام ۳۰۰ نفر را اعدام کرد، به چند نفر مدال داد و به امرای ارتش در سخنرانی گفت که اگر ایرانی ها از شرق دجله وارد شدند، از روی استخوان های شما عبور کردند و من صدای شکسته شدن استخوان های شما را شنیدم، اگر به خودتان نیایید به زودی شما را در کوچه پس کوچه های بغداد بگیرند.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس افزود: پس از آزادسازی خرمشهر چند اتفاق تاریخی افتاد که می توان به حمله رژیم صهیونیستی به لبنان اشاره کرد چرا که می دانستند ما بر روی لبنان حساس هستیم. اسرائیلی ها تا بیروت پیشروی کردند سپری شدن زمان برای تصمیم گیری حمله به بصره و یا رفتن به لبنان موجب غفلت ما شد. در این ایام راهبرد و استراژی ما دقیقا مشخص نبود و اگر پس از عملیات بیت المقدس به سمت بصره می رفتیم، عراق چیز دیگری نداشت. 

وی ادامه داد: عراق پس از عملیات بیت المقدس راهبرد دفاع سرزمینی به خود گرفت و در لاک دفاعی فرو رفت، زمین را به مین، تانک، سیم خاردار و... مسلح کرد و ادوات زرهی خود را عقب کشید و بر این اساس راهبرد ما مشخص شد.

عراقی آزادسازی خرمشهر را نقطه عطف انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: بهترین عزیزان را در عملیات بیت المقدس از دست دادیم اما باور داریم شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده های آنان سربلند هستند و آنان گرامی داشته می شوند و قدردان آنها هستیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1235262

مهمترین اخبار ایران و جهان: