نیوز سیتی!
13 بهمن 1402 - 15:15

اعتصاب گسترده در حمل و نقل عمومی آلمان/ برگزاری اعتصاب در بسیاری از بخش‌های فنلاند

در پی فراخوان اتحادیه وردی آلمان بسیاری از کارکنان و رانندگان اتوبوس ها، ترامواها و متروها در شهرهای آلمان در اعتراض به دستمزدها و شرایط کاری از صبح زود امروز ( جمعه) دست به اعتصاب زده و در فنلاند هم اعتصاب‌های عمومی در حال برگزاری است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، اتوبوسها ، ترامواها و متروها در بیش از 80 شهر آلمان امروز جمعه تردد نخواهند کرد. در مبارزه خود برای شرایط کاری بهتر در حمل و نقل محلی، اتحادیه وردی اعتصابی گسترده را اعلام کرده است.

ان تی وی در ادامه با تیتر آلمان کشور اعتصاب نوشت: صبح روز جمعه بسیاری از شهروندان آثار اعتراض بعدی را پس از اعتصاب رانندگان قطار و کشاورزان احساس خواهند کرد. کارمندان حمل و نقل عمومی محلی کار خود را متوقف کردند. اتوبوس‌ها، متروها و ترامواها در سراسر کشور در پارکینگ‌ها باقی مانده‌اند و همانطور که اخیراً اغلب اتفاق افتاده است، اعتصابات دیگر فقط به خاطر پول نیستند، بلکه در مورد شرایط اولیه کار در کشوری است که به طور فزاینده‌ای در حال پیری است و به طور فزاینده‌ای با کمبود کارگران در بخش‌هایی که برای بقای آن حیاتی هستند، مواجه می‌شود.

اتحاد به نام "ما با هم سوار می‌شویم" اکنون در چندین شهر با بیش از 60 گروه محلی نمایندگی شده است. در آنجا رانندگان اتوبوس و قطار و همچنین سایر کارکنان شرکت‌های حمل‌ونقل همراه با فعالان جوان اقلیم برای شرایط کاری بهتر اعتصاب می کنند.

بر اساس اطلاعات اتحادیه وردی دور کنونی مذاکرات جمعی بیش از 100 شرکت شهرداری در شهرها و مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شرایط کاری در 15 ایالت فدرال و با دو شرکت حمل و نقل در هامبورگ در حال مذاکره مجدد است. در براندنبورگ، زارلند، زاکسن-آنهالت و تورینگن، کارمندان خواهان دستمزد بیشتری هستند. از دیدگاه کارمندان، استدلال برای شرایط کاری بهتر توسط خود کارفرمایان ارائه می‌شود: طبق اعلام انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل آلمان (VDV)، 80000 کارمند تا سال 2030 بازنشسته خواهند شد. علاوه بر این، سطح بالایی از بیماری به دلیل کار زیاد و میانگین سنی بالا وجود دارد. بر اساس برآوردهای VDV ، 110000 کارمند جدید در خدمات رانندگی، فناوری و مدیریت تا سال 2030 برای دستیابی به اهداف آب و هوایی مورد نیاز خواهد بود.

با توجه به این وضعیت، اعتصاب روز جمعه ممکن است اولین اعتصاب از چندین مورد باشد: کارفرمایان به سادگی خود را در موقعیتی نمی‌بینند که به تقاضاها برای کاهش قابل توجه حجم کار یا، مانند مورد براندنبورگ، افزایش 20 درصدی دستمزدها پاسخ دهند. مشابه دویچه بان در اعتصاب GDL، کارفرمایان استدلال می‌کنند که دوره‌های استراحت طولانی‌تر، ساعات کار هفتگی کوتاه‌تر، استراحت جبرانی بیشتر برای شیفت‌های شبانه یا روزهای تعطیل بیشتر، حفره بزرگ‌تری را در سطح کارکنان ایجاد می‌کند. سپس کل اتصالات برای همیشه خراب می شوند.

به این ترتیب پس از فرودگاه‌ها، اتحادیه وردی، حمل و نقل عمومی محلی در آلمان را به اعتصاب فراخوانده است. مسافران و دانشجویان به ویژه باید خود را برای محدودیت های قابل توجه در بسیاری از شهرها آماده کنند. حمل و نقل محلی در بیش از 80 شهر و حدود 40 منطقه تحت تأثیر قرار گرفته است.

این اعتصاب هشدار دهنده احتمالاً تأثیر شدیدی در پرجمعیت ترین ایالت فدرال آلمان یعنی نوردراین-وستفالن خواهد داشت. به گفته وردی، حدود یک سوم از 90000 کارمند در نوردراین-وستفالن حضور دارند. اما محدودیت‌ها در بسیاری از مناطق دیگر، به ویژه در شهرهای بزرگتر نیز احساس خواهد شد.

روز گذشته هم اتحادیه وردی تا حد زیادی ترافیک هوایی سراسری در آلمان را متوقف کرده بود. این اتحادیه خواستار اعتصابات هشداردهنده تمام روز در یازده فرودگاه در تعارضات تعرفه‌ای برای امنیت هوانوردی شد. فقط چند روز قبل از آن هم اعتصاب چند روزه اتحادیه رانندگان لوکوموتیو آلمان (GDL) در دویچه بان به مدت چند روز برگزار شد. این امر منجر به اختلالات گسترده در حمل و نقل ریلی در مسافت های طولانی و منطقه‌ای شد.

اتحادیه وردی از جمله خواستار ساعات کاری کوتاه‌تر بدون ضرر مالی، دوره‌های استراحت طولانی‌تر بین شیفت‌های کاری، روزهای تعطیل بیشتر یا دستمزد بیشتر مرخصی است. این به منظور کاهش بار کارمندان و جذابیت بیشتر کار است.

اعتصاب هشداردهنده توسط جنبش زیست محیطی جمعه ها برای آینده (FFF) با اقدامات و تجمعات منطقه ای حمایت می شود. برای این سازمان، شرایط کاری بهتر پیش نیازی برای جذاب‌تر کردن حمل‌ونقل عمومی به عنوان جایگزینی برای خودروها است.

اتحادیه وردی از حدود 90000 کارمند از بیش از 130 شرکت شهرداری در شهرها و مناطق خواسته است تا اعتصاب کنند. این عتصاب سراسری در حمل و نقل محلی آلمان از صبح زود امروز ( جمعه) آغاز شده است.

"آندریاس شاکرت"، رهبر گروه تخصصی فدرال برای اتوبوس ها و قطارها در وردی، گفت: «به عنوان یک قاعده، از شروع عملیات تا پایان عملیات اعتصاب وجود دارد - معمولاً از ساعت سه تا سه صبح روز شنبه.

برگزاری اعتصاب عمومی در فنلاند در اعتراض به سیاست های ریاضتی دولت

در فنلاند هم کارکنان مهدکودک‌ها، فرودگاه‌ها و کارخانه‌ها اعتصاب می‌کنند. ده‌ها هزار کارگر در فنلاند اعتصاب کردند. اعتراض آنها علیه اقدامات ریاضتی دولت فنلاند است. به این ترتیب این کشور هفته‌های پرتلاطمی را پیش رو دارد.

در فنلاند به دلیل افزایش هزینه‌ها دولت اقدامات ریاضتی را در پیش گرفته است و این مسئله ماه‌ها در کشور مشکل ایجاد کرده است. یوهانا کارلسون، معلم یک مهدکودک و سخنگوی اتحادیه می‌گوید: "اگر مریض شدید، نباید روز اول حقوق بگیرید. ما با بچه‌های کوچک کار می‌کنیم، بیماری‌های زیادی وجود دارد، این برای ما غیرقابل تصور است."

این اعتصاب تقریباً مانند یک اعتصاب عمومی است و به آرامی از روز چهارشنبه با بسته شدن مهدکودک ها آغاز شد. روز گذشته هم به فرودگاه‌ها کشیده شد. اعتصابات بر مدارس، سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها و همچنین صنعت تأثیر می‌گذارد. حمل و نقل عمومی هم در پایان هفته اضافه می‌شود. انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر از کار دست بکشند.

به گفته جارکو الورانتا از فدراسیون اتحادیه‌های کارگری SAKفنلاند ، بسته اصلاحات دولت حاوی اخبار بد بسیاری است. "شرایط عمومی زندگی کاری تغییر خواهد کرد. حق اعتصاب محدود می‌شود، اخراج‌ها آسان‌تر می‌شود. مردم کمتر درآمد خواهند داشت." کاهش در مزایای اجتماعی و مزایای بیکاری مرتبط با درآمد برای صرفه‌جویی یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است - "این واقعاً قابل توجه است."

یکا هلندر، جامعه شناس از دانشگاه تورکو، می‌گوید که هیچ تمایلی برای سازش در هر دو طرف وجود ندارد. او دولت راستگرای محافظه کار را متهم می‌کند که فقط یک دیدگاه را در نظر گرفته است. به گفته وی برنامه دولت بسیار ایدئولوژیک است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1657918

مهمترین اخبار ایران و جهان: